Blog

Koronarada 3 – Může cestovka nabídnout změnu termínu nebo jinou dohodu?

Svět zavádí v reakci na pandemii koronaviru stále více restriktivních opatření. V České republice už byl vyhlášen nouzový stav, máme zakázáno cestovat do rizikových oblastí, zrušila se výuka, zakázaly se hromadné akce nad 30 osob, omezil se provoz restauračních zařízení a dalších služeb jako jsou posilovny nebo wellness. Obdobná opatření jsou postupně zaváděna také v zahraničí.

Následkem uvedených omezení se prostor pro konání zájezdů v nejbližší době značně zúžil. Tím pádem budou muset cestovky plno zájezdů zrušit, pokud už dokonce dříve jejich zákazníci z obavy nebo pro reálnou nemožnost cestovat smlouvu nestornovali.

Jak už jsme naznačili v koronoradě 1, je jen jedna situace, ve které má zákazník zcela jednoznačně právo na vrácení zaplacené ceny zájezdu. V koronoradě 2 jsme vysvětlili, že tato situace by měla být přítomna v době, na který je zájezd plánován, a proto u květnových a pozdějších zájezdů do Itálie bude aspoň zatím zákazník muset cestovce při odstoupení od smlouvy zaplatit storno. V příštích koronoradách určitě naťukneme situace, které jsou velice pochybné z hlediska toho, čí peněženka odnese dopady cestovních omezení vydávaných vládou České republiky a ostatními státy.

Ve vší té nejistotě dnes přinášíme dobrou zprávu a ta zní: „Dohoda mezi cestovní kanceláří a jejím zákazníkem je vždy možná.“ Dohoda umožňuje zapomenout na to, kdo je v právu, a je tedy obzvláště vhodná v situacích, které jsou sporné.

Proto prakticky vzato mohou cestovka a zákazník elegantně a zcela legálně vyřešit situaci dohodou o například změně termínu zájezdu. Dohodnout se lze také na změně zájezdové destinace, tedy na přesunutí zaplacených prostředků na úhradu jiného zájezdu. Vyloučeny nejsou ani slevy na zakoupení zájezdu v budoucnu. Pokud je dohoda nástrojem k vyřešení sporné situace, hovoříme o ní jako o dohodě o narovnání, a je potřeba mít její detaily podchyceny aspoň v emailové nebo jiné elektronické komunikaci. Je možné připravit jeden vzorový text a ten následně v komunikaci se zákazníky používat.

Zaznamenali jsme případy, kdy se zákazníci uzavření dohody báli z obavy z úpadku cestovní kanceláře a ze ztráty svých finančních prostředků. Tady je na místě zákazníky upozornit, že cestovní kancelář je pojištěna pro případ úpadku, tj. v takové situaci dostanou své peníze zpět zcela jistě.

V příštím článku se dočtete, jak postupovat ve vztahu ke klientům, kterým cestovky účtovaly storno, a později se ukázalo, že zájezd skutečně nelze odjet.

Stewards, paní Eva

Nikdo pro mě zatím tolik neudělal.

CK Livingstone

Opětovně děkuji za cenné rady. Lépe se mi dýchá, když vím, na koho se obrátit.

Jitka Popelková, jednatelka

Anders Thorsen Advokatanpartsselskab

Spolupráce pro mě byla velkým potěšením.

Anders Thorsen, partner, advokát

Kontaktní formulář