Blog

Neoprávněné podnikání v cestovním ruchu: co je za něj považováno?

Asociace cestovních kanceláří České republiky (ACK“) vytvořila nového vzdělávacího průvodce pro podnikatele s názvem (Ne)oprávněné podnikání“, který stručně vysvětluje nejpalčivější problémy v oblasti cestovního ruchu. Tato brožura obsahuje vše, co je nutné o této problematice vědět. Od vysvětlení pojmu neoprávněného podnikání v oblasti cestovního ruchu, přes informaci, kdy se neoprávněné podnikání považuje za přestupek a kdy za trestný čin, až po vysvětlení, co je a není zájezd, a jak založit cestovní kancelář. Jedná se tedy o průvodce, který pomůže se neoprávněnému podnikání vyhnout. 

ACK pro své téma neoprávněného podnikání v cestovním ruchu získala představitele největších organizací, kteří upravují pravidla pro cestovní ruch v České republice. Na základě rozsáhlých diskuzí zahrnujících zástupce z Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva pro místní rozvoj, České obchodní inspekce, Asociace českých pojišťoven, zástupce cestovních kanceláří a Asociace cestovních kanceláří České republiky, vznikla iniciativa pro vydání potřebné brožury s názvem "(Ne)oprávněné podnikání", tedy praktického řešení, jak vysvětlit pojem neoprávněné podnikání v cestovním ruchu a hlavně, jak mu předcházet. 

Partnerka naší advokátní kanceláře Klára Dvořáková, jakožto přední odbornice na oblast práva v cestovním ruchu, se autorsky významně podílela na přípravě této brožury. Jejím úkolem bylo mimo jiné zajistit, aby informace reflektovaly všeobecnou praxi. 

V této publikaci je využíván tzv. check list, podle kterého je možné zkontrolovat, jestli se v konkrétním případě jedná o neoprávněné podnikání či nikoliv. K tomu slouží 5 hlavních charakteristických znaků pro neoprávněné podnikání, tj. soustavnost, samostatnost, jednání  vlastním jménem, na vlastní odpovědnost a za účelem zisku. Pokud podnikání všechny tyto znaky splňuje, jedná se o neoprávněné podnikání. Brožura obsahuje i konkrétní příklady s vysvětlením.

Celou brožuru najdete zde: Brozura_ACK_13-3-2024_1.pdf (mpo.cz)

Pokud by čtenář této publikace postrádal nějaké informace, na jejím konci je souhrn zdrojů, ze kterých autoři čerpali. Anebo je možné problém s naší kanceláří konzultovat. Pokud vás článek zaujal, nejste si jistí oprávněností svého podnikání, nebo potřebujete poradit s jinou otázkou z oblasti cestovního ruchu, neváhejte nás kontaktovat.

Jasper Brinkman

Rád bych ocenil velké úsilí, které kancelář vynaložila, aby za mimořádně obtížných okolností úspěšně hájila naše práva a získala odškodnění v případu požáru hotelu v Praze.

Stewards, paní Eva

'Nikdo pro mě zatím tolik neudělal.' Paní Evě jsme pomohli získat odškodnění za poškozené zdraví po dopravní nehodě v zahraničí.

CK Livingstone

Opětovně děkuji za cenné rady. Lépe se mi dýchá, když vím, na koho se obrátit.
Jitka Popelková, jednatelka

Kontaktní formulář