Blog
Neoprávněné podnikání v cestovním ruchu: co je za něj považováno?
Asociace cestovních kanceláří České republiky („ACK“) vytvořila nového vzdělávacího průvodce pro podnikatele s názvem „(Ne)oprávněné podnikání“, který stručně vysvětluje nejpalčivější problémy v oblasti cestovního ruchu. Tato brožura obsahuje vše, co je nutné o této problematice vědět. Od vysvětlení pojmu neoprávněného podnikání v oblasti cestovního ruchu, přes informaci, kdy se neoprávněné podnikání považuje za přestupek a kdy za trestný čin, až po vysvětlení, co je a není zájezd, a jak založit cestovní kancelář. Jedná se tedy o průvodce, který pomůže se neoprávněnému podnikání vyhnout.
ACK pro své téma neoprávněného podnikání v cestovním ruchu získala představitele největších organizací, kteří upravují pravidla pro cestovní ruch v České republice. Na základě rozsáhlých diskuzí zahrnujících zástupce z Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva pro místní rozvoj, České obchodní inspekce, Asociace českých pojišťoven, zástupce cestovních kanceláří a Asociace cestovních kanceláří České republiky, vznikla iniciativa pro vydání potřebné brožury s názvem "(Ne)oprávněné podnikání", tedy praktického řešení, jak vysvětlit pojem neoprávněné podnikání v cestovním ruchu a hlavně, jak mu předcházet.
Partnerka naší advokátní kanceláře Klára Dvořáková, jakožto přední odbornice na oblast práva v cestovním ruchu, se autorsky významně podílela na přípravě této brožury. Jejím úkolem bylo mimo jiné zajistit, aby informace reflektovaly všeobecnou praxi.
V této publikaci je využíván tzv. check list, podle kterého je možné zkontrolovat, jestli se v konkrétním případě jedná o neoprávněné podnikání či nikoliv. K tomu slouží 5 hlavních charakteristických znaků pro neoprávněné podnikání, tj. soustavnost, samostatnost, jednání vlastním jménem, na vlastní odpovědnost a za účelem zisku. Pokud podnikání všechny tyto znaky splňuje, jedná se o neoprávněné podnikání. Brožura obsahuje i konkrétní příklady s vysvětlením.
Celou brožuru najdete zde: Brozura_ACK_13-3-2024_1.pdf (mpo.cz)
Pokud by čtenář této publikace postrádal nějaké informace, na jejím konci je souhrn zdrojů, ze kterých autoři čerpali. Anebo je možné problém s naší kanceláří konzultovat. Pokud vás článek zaujal, nejste si jistí oprávněností svého podnikání, nebo potřebujete poradit s jinou otázkou z oblasti cestovního ruchu, neváhejte nás kontaktovat.
Další články:
Od července lze sázet aleje půl metru od sousedních polí
Nová právní úprava umožní vysazovat stromy podél pozemních komunikací již ve vzdálenosti 0,5 m od hranic sousedních pozemků. Novela zákona o pozemních komunikacích příznivě ovlivní snahy o vysazování stromů, alejí a stromořadí podél ..... → pokračovat
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“