Blog
Koronarada 12 – Zařídit věci na úřadě lze i z home office: komunikujte elektronicky
S datovou schránkou nemusíte řešit problémy s doručováním pošty a neunikne Vám žádná úřední korespondence. Posílání zpráv datovkou je vždy zadarmo. Dobrá zpráva je, že po dobu nouzového stavu je nově posílání datovek úplně zdarma komukoliv, tedy i soukromým osobám a firmám.
Ze zákona mají datové schránky povině jen firmy, ale fyzické osoby si je mohou zřídit dobrovolně. O zřízení datové schránky pro fyzické osoby nebo OSVČ lze požádat online v klientském portálu datových schránek prostřednictvím eObčanky. Návod naleznete zde. Další možností vyřízení žádosti je osobně na Czech POINTu, tedy zejména na většině pošt. Na Czech POINTu ověří totožnost podle předloženého dokladu. Žadatel si rovnou odnese potvrzení o zřízení datové schránky. Zřízení datové schránky je zdarma. Na příjem datových zpráv pak doporučujeme aplikaci od národního správce domény .CZ, která se jmenuje Datovka. Funguje podobně jako emailový účet klienta a lze z ní spravovat i více účtů najednou.
V případě, že máte datovou schránku, úřady jsou povinny doručovat pouze do ní. Datová schránka, resp. zpráva odeslaná jejím prostřednictvím je automaticky podepsaná. Je tudíž ekvivalentem elektronického podpisu. Většinu záležitostí si můžete zařídit elektronicky a nemusíte nikam běhat. Výhodou datové schránky je to, že si můžete nastavit, aby Vám chodilo upozornění na novou zprávu do emailu, které je zdarma, nebo na mobilní číslo, které je ale zpoplatněné.
Další možností elektronické komunikace je zřízení elektronického podpisu. Tento podpis lze také získat na Czech POINtu a jeho vyřízení probíhá podobně jako u datové schránky. Na přepážce si ověří Vaši totožnost, dojde k uzavření smlouvy, zavedení do systému PostSygnum (Česká pošta) a vystavení certifikátu. Více o možnostech a variantách elektronického podpisu najdete zde.
Další články:
Krizové situace v cestovním ruchu: Jak se s nimi vypořádat?
Asociace cestovních kanceláří ČR („ACK“) vytvořila brožuru, která se zabývá řešením krizových situací v cestovním ruchu. Tyto situace zahrnují například zranění nebo úmrtí osob, významné škody na majetku, nebo na životním prost...
→ pokračovat