Blog
Tři základní fakta o náhradě újmy způsobené v důsledku dopravních či jiných nehod v České republice
Často nás oslovují advokátní kanceláře z celého světa, abychom je seznámili s českou právní úpravou a místními zvyky v případech týkajících se újmy a/nebo úrazů způsobených cizincům v České republice nebo naopak Čechům v zahraničí v silniční dopravě, při sportu nebo při jiných aktivitách. Obvykle nám naši zahraniční kolegové pokládají tyto tři základní otázky.
1. Existuje přímý nárok proti pojistiteli vozidla?
Každý provozovatel vozidla v České republice musí mít zákonné povinné ručení. Potenciální oběť dopravní nehody má pak přímý nárok proti pojistiteli, u kterého měl odpovědný řidič sjednáno povinné ručení. V případě, že odpovědný řidič povinné ručení nemá – bohužel se tyto případy stávají – potenciální poškozený může své nároky adresovat České kanceláři pojistitelů.
2. Existuje přímý nárok proti pojistiteli poskytovatele služeb?
Poskytovatelé služeb cestovního ruchu nebo podobných služeb v České republice nemají povinné pojištění odpovědnosti za škodu při výkonu povolání. Existují pouze některé služby – například zdravotní služby, právní služby nebo některé finanční služby – kde jsou poskytovatelé ze zákona povinni mít pojištění profesní odpovědnosti. Nicméně v České republice neexistuje přímý nárok vůči pojistiteli poskytovatelů služeb.
3. Jaká je promlčecí doba?
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník obsahuje základní úpravu promlčecí doby pro uplatnění nároků, která je 3 roky. Tato promlčecí doba se použije i v případě uplatnění nároků na náhradu újmy. Vedle toho je také speciální promlčecí doba pro přímé nároky proti pojistiteli. V těchto případech promlčecí doba začne běžet až jeden rok po nehodě, celková promlčecí doba je tak ve skutečnosti 4 roky.
Pomohli jsme vám trochu? Chtěli byste se dozvědět více? Spojte se s námi jakožto s předním odborníkem v oblasti náhrady újmy v České republice.
Další články:
Kdo odpovídá za bezpečí v horách – sami, s přáteli, nebo pod vedením profesionála?
Když se vydáme do hor, vždy na sebe bereme určité riziko, ale právní odpovědnost za následky případných nehod se výrazně liší podle toho, zda do hor jdeme sami, s přáteli, nebo pod vedením profesionála. Pokud se rozhodneme pro komerční... → pokračovat
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“