Blog
Teplý pokrm má být teplý a stojící voda není vadou zájezdu
Klient cestovní kanceláře během pobytu opakovaně reklamoval kvalitu služeb hotelu – neodtékající vodu ve sprše, jednotvárné a studené snídaně s omezeným výběrem, a to, že pokoj je přímo nad venkovní diskotékou - hluk do 23. hodiny. Klient se s cestovkou nedohodl a podal na ni žalobu. Soud prvního stupně zjistil, že klient má nárok na slevu z ceny zájezdu, a to za snídaňovou nabídku neodpovídající očekávatelnému standardu ve výši 5 % (2 736,70 Kč), za neodtékající vodu v koupelně ve výši 10 % (5 473,40 Kč) a za zvýšený hluk ve výši 10 % (5 473,40 Kč). Městský soud klientovi slevu za omezenou snídaňovou nabídku zamítl, protože teplá snídaně nebyla slíbena, protože z popisu ubytování jako "rodinného" nelze vyvodit, že jde o tichou lokalitu a protože pokrytí koupelny vodou neznamená její nefunkčnost, ale uvedené jen svědčí ve prospěch obecně známého faktu, že v přímořských letoviscích je mnohem vyšší vlhkost vzduchu, jejímž následkem je nevysychání podlahových prostor. Jak tento velký rozpor mezi názorem Obvodního a Městkého soudu, se kterým se mimochodem v rozsudcích setkáváme docela často, posoudil Nejvyšší soud?
Především, Městský soud vyšel při posuzování obsahu smlouvy pouze z tzv. „důležitých informací“, což bylo špatně. Zapamatujme si, že určujícím pro posouzení, zda určitý nedostatek je vadou či nikoliv, je primárně smlouva obsahující specifikaci zájezdu, resp. jednotlivých plnění (doprava, ubytování, pojištění apod.), dále jím zpravidla bude katalog (nabídka), z něhož zákazník při výběru zájezdu čerpá konkrétní informace o zájezdu (o destinaci, o ubytování včetně jeho umístění a popisu vybavení, o poskytovaných službách apod.), a v neposlední řadě též předsmluvní informace. Pouze na základě komplexního vyhodnocení všech těchto informací, jež byly zákazníkovi při uzavírání smlouvy k dispozici, lze učinit závěr o tom, jaká ujištění pořadatel stran vlastností zájezdu učinil, případně úvahu o důvodnosti očekávání zákazníka.
Pokud jde o studenou kuchyni, neobstojí závěr Městského soudu, že o vadu nejde, protože zákazníkovi nebylo v rámci snídaně teplé jídlo přislíbeno. I kdyby platilo, že obvyklou součástí kontinentální snídaně tepelně upravené pokrmy či teplá jídla (např. vejce) nejsou, pak ale v případě, že ubytovací zařízení (hotel) v rámci jím poskytovaných služeb snídaně s teplými pokrmy podává, není žádný důvod u nich nepožadovat standardní teplotu.
Konečně, ohledně vody v koupelně sice platí, že mokrá podlaha v místě, kde je umístěna sprcha, nebude představovat vadu zájezdu, a to i když se jedná o místnost zároveň sloužící jako WC, nicméně nelze pominout rozdíl mezi „mokrou podlahou“ a situací, kdy „voda neodtéká“ – tedy kdy po užití sprchy zůstává voda „stát“, přičemž taková okolnost i podle nejhlubšího přesvědčení dovolacího soudu může představovat zejména z hygienického pohledu jistý nekomfort, obzvlášť je-li koupelna užívána více osobami a slouží-li zároveň nejen jako sprcha, ale též jako umývárna a WC.
V případě jako je tento, kdy Nejvyšší soud rozhodnutí odvolacího soudu zrušil, bude nyní na Městském soudu, aby všechny skutkové okolnosti znovu posoudil.
Pro cestovní kanceláře je z toho sporu užitečná i informace o délce řízení. Reklamovaný zájezd se konal v termínu od 19. 8. 2018 do 2. 9. 2018. Cestovní kancelář a její klient se tedy v tomto případě soudí o relativně nízkou částku již takřka čtyři roky a jejich spor ještě evidentně není u konce.
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“