Blog
Postup při projednání dědictví v česko-švédských rodinách
V naší advokátní kanceláři často řešíme mezinárodní dědictví mezi Českem a Švédskem. Proto jsme se rozhodli předchozí obecný článek o dědickém řízení v Evropě doplnit o dědictví mezi ČR a Švédskem na modelovém případu.
Zůstavitelem je občan České republiky a Švédska, který pobývá ve Švédsku a má tedy zde obvyklý pobyt. Tento zůstavitel vlastní kromě majetku ve Švédsku také několik nemovitostí na území České republiky a dále několik bankovních účtů u místních bank. Tyto nemovitosti a bankovní účty tvoří předmět dědictví po tomto zůstaviteli.
Dle nařízení platí, že o dědictví jako o celku jsou příslušné rozhodovat soudy (případně jiné oprávněné orgány) členského státu, na jehož území měl zůstavitel obvyklý pobyt v době smrti, a to obvykle podle práva tohoto členského státu.
Aplikujeme-li nařízení na výše uvedený modelový příklad, dojdeme k tomu, že k projednání celého dědictví po zůstaviteli budou oprávněny švédské orgány, a to podle švédského práva. Neformální přístup ve Švédku umožňuje, aby si o dědictví rozhodli sami dědicové. V praxi bude dědictví typicky řešit advokát nebo familien jurist. Ten vyhotoví tzv. soupis pozůstalosti (bouppteckning), který musí být zaslán správci daně (Skatteverket) ve lhůtě tří měsíců od smrti zůstavitele. Pouze v případě sporu mezi dědici, rozhodne o dědictví soud.
Po projednání dědictví můžeme přistoupit k jeho výkonu, a to za pomocí evropského dědického osvědčení. Orgánem, který nám osvědčení ve Švédku vydá, je Švédský daňový úřad (Skatteverket). Pro vydání osvědčení budeme potřebovat již zmíněný soupis pozůstalosti (bouppteckning), který osvědčuje náš status dědice a práva s tím spojená. Návrh pro vydání osvědčení není podstatnou náležitostí, ale může proces vydání osvědčení výrazně usnadnit a urychlit.
Osvědčení následně za klienta předložíme jako právní titul v České republice u příslušných bank k převodu vlastnického práva k bankovním účtům či k peněžním prostředkům na nich uloženým a u příslušného katastrálního úřadu pro převod vlastnického práva k nemovitostem. Je potřeba dbát na přesné definování majetku, zejména nemovitostí. Nepřesné označení totiž velmi často naráží na problémy u českých orgánů. Konkrétní postup doporučujeme konzultovat s odborníky s přiměřenou zkušeností.
Další články:
Kdo odpovídá za bezpečí v horách – sami, s přáteli, nebo pod vedením profesionála?
Když se vydáme do hor, vždy na sebe bereme určité riziko, ale právní odpovědnost za následky případných nehod se výrazně liší podle toho, zda do hor jdeme sami, s přáteli, nebo pod vedením profesionála. Pokud se rozhodneme pro komerční... → pokračovat
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“