Blog
Koronarada 3 – Může cestovka nabídnout změnu termínu nebo jinou dohodu?
Svět zavádí v reakci na pandemii koronaviru stále více restriktivních opatření. V České republice už byl vyhlášen nouzový stav, máme zakázáno cestovat do rizikových oblastí, zrušila se výuka, zakázaly se hromadné akce nad 30 osob, omezil se provoz restauračních zařízení a dalších služeb jako jsou posilovny nebo wellness. Obdobná opatření jsou postupně zaváděna také v zahraničí.
Následkem uvedených omezení se prostor pro konání zájezdů v nejbližší době značně zúžil. Tím pádem budou muset cestovky plno zájezdů zrušit, pokud už dokonce dříve jejich zákazníci z obavy nebo pro reálnou nemožnost cestovat smlouvu nestornovali.
Jak už jsme naznačili v koronoradě 1, je jen jedna situace, ve které má zákazník zcela jednoznačně právo na vrácení zaplacené ceny zájezdu. V koronoradě 2 jsme vysvětlili, že tato situace by měla být přítomna v době, na který je zájezd plánován, a proto u květnových a pozdějších zájezdů do Itálie bude aspoň zatím zákazník muset cestovce při odstoupení od smlouvy zaplatit storno. V příštích koronoradách určitě naťukneme situace, které jsou velice pochybné z hlediska toho, čí peněženka odnese dopady cestovních omezení vydávaných vládou České republiky a ostatními státy.
Ve vší té nejistotě dnes přinášíme dobrou zprávu a ta zní: „Dohoda mezi cestovní kanceláří a jejím zákazníkem je vždy možná.“ Dohoda umožňuje zapomenout na to, kdo je v právu, a je tedy obzvláště vhodná v situacích, které jsou sporné.
Proto prakticky vzato mohou cestovka a zákazník elegantně a zcela legálně vyřešit situaci dohodou o například změně termínu zájezdu. Dohodnout se lze také na změně zájezdové destinace, tedy na přesunutí zaplacených prostředků na úhradu jiného zájezdu. Vyloučeny nejsou ani slevy na zakoupení zájezdu v budoucnu. Pokud je dohoda nástrojem k vyřešení sporné situace, hovoříme o ní jako o dohodě o narovnání, a je potřeba mít její detaily podchyceny aspoň v emailové nebo jiné elektronické komunikaci. Je možné připravit jeden vzorový text a ten následně v komunikaci se zákazníky používat.
Zaznamenali jsme případy, kdy se zákazníci uzavření dohody báli z obavy z úpadku cestovní kanceláře a ze ztráty svých finančních prostředků. Tady je na místě zákazníky upozornit, že cestovní kancelář je pojištěna pro případ úpadku, tj. v takové situaci dostanou své peníze zpět zcela jistě.
V příštím článku se dočtete, jak postupovat ve vztahu ke klientům, kterým cestovky účtovaly storno, a později se ukázalo, že zájezd skutečně nelze odjet.
Další články:
Kdo odpovídá za bezpečí v horách – sami, s přáteli, nebo pod vedením profesionála?
Když se vydáme do hor, vždy na sebe bereme určité riziko, ale právní odpovědnost za následky případných nehod se výrazně liší podle toho, zda do hor jdeme sami, s přáteli, nebo pod vedením profesionála. Pokud se rozhodneme pro komerční... → pokračovat
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“