Blog
Stamilionová pokuta pro British Airways za porušení GDPR
Britský úřad pro ochranu osobních údajů uložil společnosti British Airways pokutu ve výši 205 milionů eur, tedy přibližně pět miliard korun. Úřad to oznámil v červenci 2019. Jedná se o první případ sankce uložené orgánem Spojeného království, které se týká GDPR. Zároveň se může jednat o doposud nejvyšší pokutu v Evropě. Co udělala společnost British Airways špatného?
Úřad zjistil, že mezi srpnem a zářím 2018 byla ze serveru British Airways odcizena osobní data zhruba 500 tisíc osob kvůli bezpečnostnímu výpadku, za který byla letecká společnost odpovědná. Jednalo se především o přihlašovací údaje, informace o platbě, cestovní rezervační údaje, e-mailové adresy nebo o informace o jménech a adresách.
Předpokládá se, že i přestože byla data odcizena, nebyla pravděpodobně zneužita nebo zveřejněna. Nicméně takový incident představuje porušení Obecného nařízení. Podle nařízení GDPR musí zpracovatelé údajů zavést vhodná bezpečnostní opatření, aby se takové ztrátě zabránilo, či zamezilo neoprávněnému zveřejnění osobních údajů. V tomto případě vedl k odcizení údajů nedostatek počítačové bezpečnosti. Tento nedostatek vhodných bezpečnostních opatření lze klasifikovat jako podstatné porušení GDPR. V takových případech poškození velkého počtu osob postačuje veřejné sdělení o porušení osobních údajů.
V této souvislosti je třeba zmínit, že Úřad na ochranu osobních údajů o incidentu informovala samotná společnost British Airways a při šetření plně spolupracovala. Vzhledem k těmto skutečnostem se zdá pravděpodobné, že letecká společnost navíc dotčené osoby řádně informovala. V opačném případě by sankce byla zcela jistě vyšší.
Výše uložené sankce byla stanovena na 1,5 procenta ročního obratu společnosti v roce 2017. Willie Walsh, šéf skupiny International Airways Group, jejíž dceřinou společností British Airways je, oznámil, že společnost plánuje proti rozhodnutí Úřadu podat odvolání.Další články:
Kdo odpovídá za bezpečí v horách – sami, s přáteli, nebo pod vedením profesionála?
Když se vydáme do hor, vždy na sebe bereme určité riziko, ale právní odpovědnost za následky případných nehod se výrazně liší podle toho, zda do hor jdeme sami, s přáteli, nebo pod vedením profesionála. Pokud se rozhodneme pro komerční... → pokračovat
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“