Blog
Nová pravidla v marketingu dopadnou nejen na cestovky
Evropská unie schválila nová pravidla, která dopadnou na marketing online, v provozovně i při prodeji mimo obchodní prostory. Pravidla se týkají zejména informační povinnosti obchodníků vůči spotřebiteli, nepravých slev a spotřebitelských recenzí. Úprava ale řeší také dvojí kvalitu potravin a sjednocuje sankce za porušení pravidel v rámci EU.
Nová pravidla zavádí směrnice 2019/2161. Tato směrnice mění řadu jiných směrnic přijatých za účelem ochrany spotřebitele. Smyslem směrnice je umožnit lépe prosazovat, modernizovat a aktualizovat práva spotřebitele s ohledem na vývoj digitálních technologií. Lhůta pro provedení do českého práva uplyne 28. 11. 2021. Obchody by podle nových pravidel měly fungovat od 28. 5. 2022.
Nová směrnice především přináší řadu změn pro všechny podnikatele nabízející služby online, včetně cestovních kanceláří. Podnikatelé budou muset upravit informace uváděné v nabídce a také v některých krocích prodejního procesu. Cílem je, aby spotřebitel pochopil i to, na základě jakého klíče se k němu nabídka dostala. V té souvislosti budou vhodné některé změny ve všeobecných obchodních podmínkách.
Směrnice rozšiřuje okruh zakázaných nekalých obchodních praktik. Ke stávajícím nekalým obchodním praktikám přidává situace, kdy podnikatelé používají nebo sami vytvářejí falešné spotřebitelské recenze a doporučení s cílem podpořit své produkty, nebo s nimi manipulují. Na téma falešných recenzí připravujeme samostatný článek.
O klamavou obchodní praktiku se bude nově jednat i v případě, že obchodník uvede na trh v jednom členském státě zboží, které je totožné se zbožím uváděným na trh v jiných členských státech, ačkoliv takové zboží je podstatně odlišné a tato odlišnost není zdůvodnitelná. Směrnice tedy dopadne na nechvalně známé případy horší jakosti zboží prodávaného v českých supermarketech oproti např. Německu.
Směrnice dává členským státům možnost v některých případech prodloužit lhůtu pro odstoupení od smlouvy ze 14 na 30 dnů. Výslovně jsou zmíněny zájezdy organizované obchodníkem za účelem propagace výrobků cílené na starší osoby nebo jiné zranitelné spotřebitele.
Nové povinnosti nebude radno ignorovat, protože směrnice zpřísňuje sankce v podobě pokuty. Maximální výše pokuty musí činit alespoň 4 % ročního obratu prodávajícího nebo poskytovatele v dotčeném členském státě. Pro podnikatele v České republice to může znamenat podstatné zvýšení maximálních pokut, protože dosud hrozila podnikatelům pokuta „jen“ do pěti milionů korun.
Potřebujete přizpůsobit svou reklamu nebo prodejní procesy novým pravidlům? Kontaktujete nás.
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“