Blog

Nová pravidla v marketingu dopadnou nejen na cestovky

Evropská unie schválila nová pravidla, která dopadnou na marketing online, v provozovně i při prodeji mimo obchodní prostory. Pravidla se týkají zejména informační povinnosti obchodníků vůči spotřebiteli, nepravých slev a spotřebitelských recenzí. Úprava ale řeší také dvojí kvalitu potravin a sjednocuje sankce za porušení pravidel v rámci EU.

Nová pravidla zavádí směrnice 2019/2161. Tato směrnice mění řadu jiných směrnic přijatých za účelem ochrany spotřebitele. Smyslem směrnice je umožnit lépe prosazovat, modernizovat a aktualizovat práva spotřebitele s ohledem na vývoj digitálních technologií. Lhůta pro provedení do českého práva uplyne 28. 11. 2021. Obchody by podle nových pravidel měly fungovat od 28. 5. 2022.

Nová směrnice především přináší řadu změn pro všechny podnikatele nabízející služby online, včetně cestovních kanceláří. Podnikatelé budou muset upravit informace uváděné v nabídce a také v některých krocích prodejního procesu. Cílem je, aby spotřebitel pochopil i to, na základě jakého klíče se k němu nabídka dostala. V té souvislosti budou vhodné některé změny ve všeobecných obchodních podmínkách.

Směrnice rozšiřuje okruh zakázaných nekalých obchodních praktik. Ke stávajícím nekalým obchodním praktikám přidává situace, kdy podnikatelé používají nebo sami vytvářejí falešné spotřebitelské recenze a doporučení s cílem podpořit své produkty, nebo s nimi manipulují. Na téma falešných recenzí připravujeme samostatný článek.

O klamavou obchodní praktiku se bude nově jednat i v případě, že obchodník uvede na trh v jednom členském státě zboží, které je totožné se zbožím uváděným na trh v jiných členských státech, ačkoliv takové zboží je podstatně odlišné a tato odlišnost není zdůvodnitelná. Směrnice tedy dopadne na nechvalně známé případy horší jakosti zboží prodávaného v českých supermarketech oproti např. Německu.

Směrnice dává členským státům možnost v některých případech prodloužit lhůtu pro odstoupení od smlouvy ze 14 na 30 dnů. Výslovně jsou zmíněny zájezdy organizované  obchodníkem za účelem propagace výrobků cílené na starší osoby nebo jiné zranitelné spotřebitele.

Nové povinnosti nebude radno ignorovat, protože směrnice zpřísňuje sankce v podobě pokuty. Maximální výše pokuty musí činit alespoň 4 % ročního obratu prodávajícího nebo poskytovatele v dotčeném členském státě. Pro podnikatele v České republice to může znamenat podstatné zvýšení maximálních pokut, protože dosud hrozila podnikatelům pokuta „jen“ do pěti milionů korun.

Potřebujete přizpůsobit svou reklamu nebo prodejní procesy novým pravidlům? Kontaktujete nás.

Dietmar Repka

Před asi 80 lety museli moji předkové opustit svůj domov. Nyní se tento majetek vrátil naší rodině prostřednictvím dědictví a díky vynikající práci advokátní kanceláře.

Jan Divíšek

Děkuji všem z advokátní kanceláře Holubová advokáti s.r.o. za poskytnuté právní služby při řešení žaloby na ochranu osobnosti.

Denis Krytinář, M.A.

Paní doktorka Dvořáková a pan Formánek se mi věnovali s maximální péčí. Díky jejich precizní práci jsme dosáhli úspěšného výsledku.

Kontaktní formulář