Blog

Nová pravidla v marketingu dopadnou nejen na cestovky

Evropská unie schválila nová pravidla, která dopadnou na marketing online, v provozovně i při prodeji mimo obchodní prostory. Pravidla se týkají zejména informační povinnosti obchodníků vůči spotřebiteli, nepravých slev a spotřebitelských recenzí. Úprava ale řeší také dvojí kvalitu potravin a sjednocuje sankce za porušení pravidel v rámci EU.

Nová pravidla zavádí směrnice 2019/2161. Tato směrnice mění řadu jiných směrnic přijatých za účelem ochrany spotřebitele. Smyslem směrnice je umožnit lépe prosazovat, modernizovat a aktualizovat práva spotřebitele s ohledem na vývoj digitálních technologií. Lhůta pro provedení do českého práva uplyne 28. 11. 2021. Obchody by podle nových pravidel měly fungovat od 28. 5. 2022.

Nová směrnice především přináší řadu změn pro všechny podnikatele nabízející služby online, včetně cestovních kanceláří. Podnikatelé budou muset upravit informace uváděné v nabídce a také v některých krocích prodejního procesu. Cílem je, aby spotřebitel pochopil i to, na základě jakého klíče se k němu nabídka dostala. V té souvislosti budou vhodné některé změny ve všeobecných obchodních podmínkách.

Směrnice rozšiřuje okruh zakázaných nekalých obchodních praktik. Ke stávajícím nekalým obchodním praktikám přidává situace, kdy podnikatelé používají nebo sami vytvářejí falešné spotřebitelské recenze a doporučení s cílem podpořit své produkty, nebo s nimi manipulují. Na téma falešných recenzí připravujeme samostatný článek.

O klamavou obchodní praktiku se bude nově jednat i v případě, že obchodník uvede na trh v jednom členském státě zboží, které je totožné se zbožím uváděným na trh v jiných členských státech, ačkoliv takové zboží je podstatně odlišné a tato odlišnost není zdůvodnitelná. Směrnice tedy dopadne na nechvalně známé případy horší jakosti zboží prodávaného v českých supermarketech oproti např. Německu.

Směrnice dává členským státům možnost v některých případech prodloužit lhůtu pro odstoupení od smlouvy ze 14 na 30 dnů. Výslovně jsou zmíněny zájezdy organizované  obchodníkem za účelem propagace výrobků cílené na starší osoby nebo jiné zranitelné spotřebitele.

Nové povinnosti nebude radno ignorovat, protože směrnice zpřísňuje sankce v podobě pokuty. Maximální výše pokuty musí činit alespoň 4 % ročního obratu prodávajícího nebo poskytovatele v dotčeném členském státě. Pro podnikatele v České republice to může znamenat podstatné zvýšení maximálních pokut, protože dosud hrozila podnikatelům pokuta „jen“ do pěti milionů korun.

Potřebujete přizpůsobit svou reklamu nebo prodejní procesy novým pravidlům? Kontaktujete nás.

Jasper Brinkman

Rád bych ocenil velké úsilí, které kancelář vynaložila, aby za mimořádně obtížných okolností úspěšně hájila naše práva a získala odškodnění v případu požáru hotelu v Praze.

Stewards, paní Eva

'Nikdo pro mě zatím tolik neudělal.' Paní Evě jsme pomohli získat odškodnění za poškozené zdraví po dopravní nehodě v zahraničí.

CK Livingstone

Opětovně děkuji za cenné rady. Lépe se mi dýchá, když vím, na koho se obrátit.
Jitka Popelková, jednatelka

Kontaktní formulář