Blog
Koronarada 17 – Proti viru Antivirus
1. Jací zaměstnavatelé mohou žádat o příspěvek z programu Antivirus?
O příspěvek z programu Antivirus mohou žádat ti zaměstnavatelé, jejichž mzdové prostředky nejsou placeny z veřejných rozpočtů.
2. Na jaké zaměstnance obdrží zaměstnavatelé příspěvek?
Zaměstnavatelé mohou dostat příspěvek jen na ty zaměstnance, kteří jsou účastni nemocenského a důchodového pojištění, tedy zpravidla na zaměstnance na pracovní smlouvu, nikoliv na zaměstnance na dohodu o provedení práce a na dohodu o pracovní činnosti. Zaměstnanec nesmí být navíc až na výjimky v době žádosti o příspěvek ve výpovědní době.
3. Kde mají zaměstnavatelé požádat o příspěvek?
Všechny záležitosti bude řešit Úřad práce. Žádosti by mělo být možné podávat od 6.4.2020. Pozor, je třeba komunikovat digitálně, tedy ideálně prostřednictvím datové schránky. (Elektronické komunikaci jsme se věnovali v koronaradě 12.
4. Jsou nějaké další podmínky, aby zaměstnavatelé na příspěvek dosáhli?
Ano, v programu je výslovně požadováno striktní dodržování zákoníku práce. Předpokládáme, že se bude kontrolovat, zda jsou zaměstnanci skutečně na překážkách v práci a nepracují.
5. Na jaké situace Antivirus dopadá?
Program Antivirus dopadá na situace, kdy existuje jakákoliv překážka v práci na straně zaměstnavatele. Tato překážka však musela vzniknout v důsledku vládních opatření nebo samotné pandemie. Překážka v práci na straně zaměstnavatele znamená, že zaměstnavatel nemůže zaměstnanci z důvodu překážky přidělovat práci a platí mu náhradu mzdy ve výši 60%-100% z průměrného výdělku. Jedinou výjimku v Antiviru, kdy překážka není na straně zaměstnavatele, ale na straně zaměstnance, je nařízení karantény.
6. Jak je v Antiviru upraveno ošetřovné?
Program Antivirus se žádným způsobem nedotýká úpravy ošetřovného (o nové úpravě ošetřovného jsme psali v koronaradě 11).
7. Kolik je příspěvek státu?
Program Antivirus je rozdělen do dvou kategorií – kategorie A a kategorie B. V kategorii A je příspěvek státu 80% z nákladů zaměstnavatele a v kategorii B je příspěvek 60% z nákladů zaměstnavatele.
8. Do jaké kategorie spadnou zaměstnanci v cestovním ruchu?
To záleží na jejich pracovní náplni a dalších kritériích. V jedné společnosti může každý zaměstnanec být v jiné kategorii. Podrobnější informace připravila pro své členy Asociace cestovních kanceláří. My Vám také rádi poradíme (info@holubova.cz).
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“