Blog
Špatná komunikace mezi nemocnicemi je postupem non lege artis
Neefektivní komunikace mezi nižším a vyšším zdravotnickým zařízením mohla vést k trestní odpovědnosti. Vyplývá to z rozhodnutí Ústavního soudu v případě úmrtí mladého muže ve Vsetínské nemocnici.
Vsetínská nemocnice muže přijala s bolestmi břicha a diagnostikovala obstrukci žlučových cest. Vzhledem k tomu, že v nemocnici nebyli schopni provést potřebný chirurgický zákrok, snažil se ošetřující lékař domluvit provedení zákroku na vyšším pracovišti, v nemocnici ve Zlíně. Nejbližší termín byl až další den ráno. V té době však pacient již nebyl schopen převozu a odpoledne téhož dne zemřel.
Příbuzný zemřelého muže podal trestní oznámení. Policie šetřila případ jako trestný čin usmrcení z nedbalosti. Ve věci nechala zpracovat znalecký posudek, v němž znalec uvedl, že postup vsetínské nemocnice byl lege artis. Pozůstalý dědeček nechal vypracovat jiný znalecký posudek, v němž znalec naopak uvedl, že postup nemocnice lege artis nebyl. Policie přesto případ odložila s tím, že nebylo zjištěno porušení právní povinnosti ze strany nemocnice.
Ústavní soud rozhodl, že policie svým postupem při prověřování úmrtí zasáhla do základního práva poškozeného na účinné vyšetřování, plynoucího z čl. 6 odst. 1 Listiny základních práv a svobod a z čl. 2 odst. 1 Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod. Upozornil zejména na zcela nekritický přístup policie ke shromážděným důkazům, včetně zcela protichůdných závěrů znaleckých posudků.
Podstané je ovšem především sdělení Ústavního sodu, že při posuzování trestní odpovědnosti za trestný čin usmrcení z nedbalosti je nutno posuzovat i komunikační mechanismy, které mají být mezi tzv. vyššími pracovišti a pracovišti nižšího typu. Komunikační mechanismy mají být nastaveny efektivně, tedy transparentně a bez technických problémů tak, aby nedošlo k ohrožení života nebo zdraví osob umístěných ve zdravotnických zařízeních nižšího typu a tím k porušení jejich základních práv podle čl. 6 odst. 1 a čl. 31 Listiny základních práv a svobod. Teprve tehdy bude lékařská péče poskytována lege artis.
Další články:
Kdo odpovídá za bezpečí v horách – sami, s přáteli, nebo pod vedením profesionála?
Když se vydáme do hor, vždy na sebe bereme určité riziko, ale právní odpovědnost za následky případných nehod se výrazně liší podle toho, zda do hor jdeme sami, s přáteli, nebo pod vedením profesionála. Pokud se rozhodneme pro komerční... → pokračovat
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“