Blog
Soudní dvůr rozhodl o poplatcích účtovaných Ryanair při zakoupení letenky

Poplatek za použití platební karty musí být podle Soudního dvora Evropské unie součástí nabídkové ceny letenky. Naproti tomu poplatek za odbavení cestujících, jehož platbě se lze vyhnout využitím možnosti bezplatného odbavení, a DPH uplatňovaná na nepovinné příplatky představují volitelné příplatky, které je potřeba uvést až na počátku rezervace letenky.
Cena letenky se skládá z různých položek. Kromě leteckého tarifu jde o různé daně, poplatky, a přirážky. Jednotlivé složky ceny letenky, musí být upřesněny již při prvním uvedení on-line nabídkové ceny leteckých služeb. Vedle nabídkové ceny letenky, která je označována jako tzv. konečná cena letenky, existují tzv. „volitelné příplatky“. Jsou to platby, které nejsou nevyhnutelné, na rozdíl od složek konečné ceny letenky. O existenci volitelných příplatků stačí informovat jasným, průhledným a jednoznačným způsobem na počátku rezervace. Uvedená pravidla stanoví nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1008/2008 o společných pravidlech pro provozování leteckých služeb ve Společenství.
Soudní dvůr se již v minulosti vyjadřoval k tomu, které poplatky jsou volitelné, a nemusí tedy být součástí konečné ceny, a které jsou naopak nevyhnutelné a součástí konečné ceny být musí. Například příplatky za pojištění storna cesty nebo přepravu odbavených zavazadel už v minulosti soud označil za volitelné.
V rozsudku ve věci Ryanair z konce dubna 2020 posuzoval Soudní dvůr volitelnost poplatku za on-line odbavení cestujících, DPH uplatňovanou na tarify a na nepovinné příplatky u vnitrostátních letů, a také administrativní poplatek za nákup provedený prostřednictvím jiné kreditní karty než karty schválené leteckým dopravcem.
Poplatek za odbavení je považován za volitelný příplatek, pokud letecký dopravce nabízí placenou službu odbavení on-line a současně nabízí alternativní řešení umožňující cestujícím odbavení zdarma. Spotřebitel se tak může rozhodnout placenou službu přijmout nebo odmítnout. Na druhou stranu, pokud spotřebitel možnost výběru nemá nebo pokud jsou všechny způsoby odbavení za úplatu, je poplatek nevyhnutelný a musí být od počátku součástí nabídkové ceny letenky.
DPH, stejně jako jakákoli daň, je dle Soudního dvora nevyhnutelná a předpokládaná, jelikož ji stanoví vnitrostátní právní úprava a uplatní se automaticky při každé rezervaci vnitrostátního letu. DPH tedy musí být součástí nabídkové ceny letenky. Když se DPH váže k volitelnému příplatku, pak po uvedení složky ceny, ke které se váže daň, musí vždy následovat uvedení této daně.
Také administrativní poplatek za nákupy provedené prostřednictvím jiné kreditní karty, než karty schválené leteckým dopravcem je považován za nevyhnutelný a musí tak být součástí nabídkové ceny letenky.
Stručně řečeno, Soudní dvůr dal leteckým dopravcům důvod k tomu, aby si zkontrolovali, zda jsou jejich cenové nabídky a rezervační proces v souladu s jím stanovenými pravidly, protože, ruku na srdce, mnohdy tomu tak nebude.
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“