Blog

Nová pravidla pro zveřejňování recenzí na webu

Čím dál více podnikatelů využívá spotřebitelské recenze jako marketingový nástroj. Pokud jsou recenze pozitivní, pravděpodobnost nákupu se zvyšuje. A to je pro podnikatele důležité.

Někdy je však s recenzemi manipulováno. Například je nepíší skuteční zákazníci nebo jsou ty negativní stahovány. S účinností od 28. listopadu 2021 budou existovat pro uveřejňování recenzí závazná pravidla. Zavádí je směrnice 2019/2161.

Podnikatel, který zveřejňuje spotřebitelské recenze, bude muset prokázat, že skutečně pocházejí od spotřebitelů, kteří produkt použili či zakoupili. Nastavit tyto procesy automatizovaně může být pro podnikatele i vývojáře výzvou. Podnikatelé budou muset dále informovat spotřebitele o způsobu ověření recenze a o tom, na základě jakých kritérií jsou recenze zveřejňovány. V budoucnu tak budou spotřebitelé například vědět, zda jsou na webu uvedeny veškeré spotřebitelské recenze či pouze některé.

Za zveřejnění spotřebitelské recenze, u které nebudou podnikatelé schopni prokázat, že byla poskytnuta spotřebitelem, který si produkt zakoupil či jej použil, bude hrozit sankce. Sankce se týkají samozřejmě i zveřejnění zcela falešných recenzí. Směrnice mimochodem sjednocuje a zpřísňuje sankce, o čemž si můžete více přečíst v našem úvodním článku o nových EU pravidlech v marketingu.

Ani dnes nemají podnikatelé ve výběru svých příspěvků naprostou jistotu. Na našem blogu jsme již informovali o povinnosti např. mazat nenávistné příspěvky nebo o povinnostech souvisejících s ochranou osobních údajů na webu.

Uvedení nových povinností do praxe podnikatelů fungujících online bude znamenat minimálně úpravu textů na webu a také dílčí zásahy do všeobecných obchodních podmínek. Změny bude vhodné provést do začátku roku 2022 a rádi Vám s nimi pomůžeme.

 

Jasper Brinkman

Rád bych ocenil velké úsilí, které kancelář vynaložila, aby za mimořádně obtížných okolností úspěšně hájila naše práva a získala odškodnění v případu požáru hotelu v Praze.

Stewards, paní Eva

'Nikdo pro mě zatím tolik neudělal.' Paní Evě jsme pomohli získat odškodnění za poškozené zdraví po dopravní nehodě v zahraničí.

CK Livingstone

Opětovně děkuji za cenné rady. Lépe se mi dýchá, když vím, na koho se obrátit.
Jitka Popelková, jednatelka

Kontaktní formulář