Blog
Koronarada 8 – Voucher na zájezd je legální a solidární

Nyní se situace posunula ještě o krůček dál. Už víme, že s koronavirem nebudeme týden, ani měsíc, ale ještě déle, čímž se nejen pro zákazníky, ale hlavně pro cestovky situace komplikuje, protože i kdyby se v téhle právně sporné situaci rozhodly zákazníky vyplácet, měly by i ty dobře zavedené brzy hluboko do kapsy. Proč? Protože peníze od zákazníků již dávno použily na úhradu letenek, ubytování a jiných služeb a nelze očekávat, že by jim jejich dodavatelé umožnili více než přesun termínu. Úpadek cestovky je sice z pohledu zákazníka pohodová záležitost, protože peníze zákazníka jsou v České republice pro tento případ do poslední koruny pojištěny, ale cestovní kanceláře za koronavirus nemohou, a proto je jistě mnoho důvodů, proč s nimi být solidární a nenachat je zkrachovat.
Je možné, že se na Vás Vaše cestovka obrátí s návrhem vyřešit vzniklou spornou situaci dohodou o změně termínu zájezdu nebo dohodou o převedení Vámi zaplacených peněz do poukázky na budoucí zájezd. V obou případech jde o zcela legální postup. Obě tyto varianty jsou kryty pojištěném pro případ úpadku.
Poukaz neboli voucher může cestovka vystavit na jméno, ale také jako přenosný. Může jej vystavit na celou hodnotu původního zájezdu nebo jen na jeho část, například na letenku. Voucher lze vystavit také v situaci, kdy se spor o vrácení peněz týká jen jedné služby cestovního ruchu. Rozdíl mezi voucherem na zájezd a voucherem na jednu službu je v tom, že voucher na jednu službu není krytý pojištěním pro případ úpadku.
Protože cestovka voucher vystavuje jako nástroj k odstranění právní nejistoty, musí si obě strany odsouhlasit, že jeho vydáním jsou sporná práva a povinnosti mezi zákazníkem a cestovkou vyřešena. Cestovka má právo vymínit si, že prostředky na poukázce nelze směnit za peníze. Dále se cestovka může vymezit, zda se na voucher vztahují všeobecné obchodní podmínky v celém rozsahu, nebo chce se zákazníkem ujednat pro tento případ nějaké výjimky. Praktické je myslet především na odlišné podmínky storno. Odsouhlasení podmínek změny termínu nebo převzetí voucheru může zpravidla proběhnout i v emailové komunikaci.
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“