Blog

Koronarada 8 – Voucher na zájezd je legální a solidární

Stěžejním tématem našich koronarad bylo zatím určení, kdy je cestovka povinna vracet zákazníkovi peníze za zájezd. Zprávy, které se zprvu objevovaly v médiích nebo webech státní správy a hovořily o tom, že cestovka v koronavirové situaci vždy vrací, nás vyprovokovaly k vytvoření našeho koronaradového seriálu, protože jsme věděli, že tak to není a je potřeba to říci cestovkám i zákazníkům.

Nyní se situace posunula ještě o krůček dál. Už víme, že s koronavirem nebudeme týden, ani měsíc, ale ještě déle, čímž se nejen pro zákazníky, ale hlavně pro cestovky situace komplikuje, protože i kdyby se v téhle právně sporné situaci rozhodly zákazníky vyplácet, měly by i ty dobře zavedené brzy hluboko do kapsy. Proč? Protože peníze od zákazníků již dávno použily na úhradu letenek, ubytování a jiných služeb a nelze očekávat, že by jim jejich dodavatelé umožnili více než přesun termínu. Úpadek cestovky je sice z pohledu zákazníka pohodová záležitost, protože peníze zákazníka jsou v České republice pro tento případ do poslední koruny pojištěny, ale cestovní kanceláře za koronavirus nemohou, a proto je jistě mnoho důvodů, proč s nimi být solidární a nenachat je zkrachovat.

Je možné, že se na Vás Vaše cestovka obrátí s návrhem vyřešit vzniklou spornou situaci dohodou o změně termínu zájezdu nebo dohodou o převedení Vámi zaplacených peněz do poukázky na budoucí zájezd. V obou případech jde o zcela legální postup. Obě tyto varianty jsou kryty pojištěném pro případ úpadku.

Poukaz neboli voucher může cestovka vystavit na jméno, ale také jako přenosný. Může jej vystavit na celou hodnotu původního zájezdu nebo jen na jeho část, například na letenku. Voucher lze vystavit také v situaci, kdy se spor o vrácení peněz týká jen jedné služby cestovního ruchu. Rozdíl mezi voucherem na zájezd a voucherem na jednu službu je v tom, že voucher na jednu službu není krytý pojištěním pro případ úpadku.

Protože cestovka voucher vystavuje jako nástroj k odstranění právní nejistoty, musí si obě strany odsouhlasit, že jeho vydáním jsou sporná práva a povinnosti mezi zákazníkem a cestovkou vyřešena. Cestovka má právo vymínit si, že prostředky na poukázce nelze směnit za peníze. Dále se cestovka může vymezit, zda se na voucher vztahují všeobecné obchodní podmínky v celém rozsahu, nebo chce se zákazníkem ujednat pro tento případ nějaké výjimky. Praktické je myslet především na odlišné podmínky storno. Odsouhlasení podmínek změny termínu nebo převzetí voucheru může zpravidla proběhnout i v emailové komunikaci.

Stewards, paní Eva

Nikdo pro mě zatím tolik neudělal.

CK Livingstone

Opětovně děkuji za cenné rady. Lépe se mi dýchá, když vím, na koho se obrátit.

Jitka Popelková, jednatelka

Anders Thorsen Advokatanpartsselskab

Spolupráce pro mě byla velkým potěšením.

Anders Thorsen, partner, advokát

Kontaktní formulář