Blog
Koronarada 4 - Můžou dnes cestovky „otevřít“?

Podle naší zkušenosti existují dva typy cestovních kanceláří. Ty, které nabízejí a prodávají zájezdy výhradně online, a ty, které operují online a současně nabízejí a prodávají v provozovně, tedy v kamenném obchodě. Z textace krizového opatření vlády lze soudit, že online prodejci mohou v pondělí „otevřít“, ovšem kamennou provozovnu lze použít jen za účelem platby nebo vyzvednutí online zakoupené služby. Nabídka a prodej zájezdů nebo jiných služeb v provozovně nejsou možné. Avšak, vzhledem k tomu, že na základě dalšího krizového opatření vlády ze dne 15. 3. 2020 je nařízena karanténa celé České republiky, neměl by zákazník do provozovny cestovní kanceláře stejně v podstatě vkročit.
Suma sumárum, cestovky mohou prodávat online, mohou mít i otevřenou kamennou provozovnu. V ní však nemohou prodávat zájezdy a nabízet služby. Zákazník, který si zakoupil zájezd online, může v provozovně pouze zaplatit nebo si vyzvednout dokumenty ke smlouvě. Jelikož však zákazník z důvodu nařízené karantény do kamenné provozovny pod rizikem tučné pokuty nemůže přijít, postrádá dle našeho názoru otevření provozovny ekonomický smysl. Zaměstnanci cestovky mohou stále do kanceláře dorazit, i když je doporučena práce na dálku.
Podle krizového zákona je stát povinen nahradit škodu způsobenou právnickým a fyzickým osobám v příčinné souvislosti s krizovými opatřeními. Ustanovení teoreticky dopadá i na omezení činnosti cestovních kanceláří. Jestli se na tuto možnost chcete již nyní připravit, kontaktujte nás na info@holubova.cz.
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“