Blog
Koronarada 27 - Co mění lex voucher pro školní zájezdy?

V naší koronaradě 7 jsme se věnovali rušení školních zájezdů a popsali nelehkou situaci škol i cestovních kanceláří. S ohledem na trvání krize se cestovní kanceláře ocitly v situaci, kdy nemají hotovost na vracení plateb svým zákazníkům.
Peníze, které obdržely od zákazníků, a tedy i škol či jejich žáků, již zpravidla zaplatily svým dopravcům či ubytovatelům. Cestovní kanceláře však mají v některých případech povinnost vrátit veškeré platby do čtrnácti dnů. Aby se pomohlo cestovkám, a současně se stanovila pravidla pro komunikaci se zákazníky, byl přijat zákon o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS-CoV-2 na odvětví cestovního ruchu. Tento zákon nazývaný též lex voucher má pomoci cestovním kancelářím udržet cash flow a oddálit povinnost vracet finanční prostředky zákazníkům.
Z praxe víme, že cestovní kanceláře teď nabízejí školám, které nakoupily školy v přírodě, sportovní kurzy nebo poznávací zájezdy změny termínů na příští školní rok, převod zaplacené ceny na voucher nebo kredity s různou dobou platnosti, nebo požadují zaplacení stornopoplatku. Vše uvedené může být v návaznosti na konkrétní situaci naprosto legální. Co na tom mění lex voucher?
Lex voucher upravuje dvě situace. První situací je, kdy cestovní kancelář musí zákazníkovi vrátit veškeré zaplacené peníze zákazníkovi, a druhou situací je, když zájezd ruší zákazník cestovní kancelář má právo účtovat klasické stornopoplatky. V první situaci může cestovní kancelář škole namísto vydání peněz dát voucher/poukaz na další služby. Tento voucher je pak platný až do srpna 2021 a teprve, když jej škola nevyužije, vrátí jí cestovní kancelář zaplacené prostředky. Běžný zákazník musí voucher akceptovat. Školy a školská zařízení zapsaná do školského rejstříku však podle zákona patří spolu např. se seniory a těhotnými ženami mezi tzv. zvláště citlivé osoby, které mohou poukaz odmítnout a trvat na vrácení peněz. Pokud si však učitel zaplatil dovolenou na letní prázdniny, bude v o poznání složitější situaci a voucher zpravidla nebude moci odmítnout.
Druhá situace podle Lex Voucher, která může mít praktický dopad především pro školy, které již zaplatily cestovním kancelářím stornopoplatky, je takzvaný stornopoukaz, o kterém jsme psali již v koronaradě č. 24.
Rozhodovací schopnosti škol jsou zajisté omezovány tlakem rodičů a výukovými plány, navíc se potýkají se zcela novou a právně složitou situací. Proto skytujeme pomoc nejen cestovním kancelářím, ale právě školám, aby měly ke svým rozhodnutím ohledně zakoupených zájezdů ty správné informace.
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“