Blog
Jsou platné dohody uzavřené namísto vydání poukazu podle lex voucher?

V médiích se objevují názory některých advokátů v tom smyslu, že v době platnosti zákona lex voucher nemohla cestovní kancelář vydat klientovi jiný poukaz než podle tohoto zákona. Dokonce jsem se dočetla, že bylo povinností cestovní kanceláře zákazníkovi poukaz podle lex voucher vydat. Dohody a poukazy, které nestojí na základě lex voucher jsou prý neplatné. Dovolím si stručně na tyto názory reagovat.
1. Cestovní kancelář nemusí využít ochranné doby
V médiích jsem se kupříkladu dočetla o tom, že cestovní kancelář byla povinna využít ochranné doby a vydat poukazy podle lex voucher. Není to pravda. Lex voucher ve svém ustanovení § 4 odst. 1 jednoznačně uvádí: "Rozhodne-li se pořadatel využít ochrannou dobu, oznámí to písemně zákazníkovi a vystaví mu poukaz na zájezd nejméně v hodnotě veškerých plateb uhrazených zákazníkem nebo v jeho prospěch za zájezd." Bylo tedy na cestovní kanceláři, aby se rozhodla, zda bude svou situaci řešit tím, že se přihlásí k ochranné době a v té souvislosti vydá poukazy podle lex voucher.
2. Cestovní kancelář se mohla se zákazníkem dohodnout jinak
Jestliže se cestovní kancelář nerozhodla využít ochranné doby, zůstávaly jí další legální možnosti, a to nejen možnost okamžitého vrácení peněz. Cestovní kancelář a její klient se bez ohledu na lex voucher podle mého názoru mohli dohodnout, jak se závazkem naloží. Občanský zákoník jim pro účely jejich dohody přináší - když to zjednoduším - jediný korektiv, a sice, že ujednání nesmí být v neprospěch zákazníka. Co to ovšem znamená "v neprospěch zákazníka"? Předpodkládám, že většina bude souhlasit, že je korektní, když se cestovní kancelář a klient dohodnou na změně termínu zájezdu. Je rozdíl, když se namísto toho dohodnu na zájezdu s neurčeným termínem - tedy na poukazu? Třeba to tak klient chtěl, protože chtěl mít větší flexibilitu. A co když má poukaz omezenou platnost? Když odhlédneme od covidové situace, je přece zcela běžné koupit poukaz na čerpání služeb, který, pokud jej nevyužiji, propadne. A co když si právě tenhle poukaz klient vybral, protože s ním byly spojeny některé další výhody? S ohledem na uvedené odmítám paušální výroky o neplatnosti jiných dohod než těch podle lex voucher.
3. Některé dohody mohou být skutečně neplatné
Na druhou stranu přiznejme, že některé dohody skutečně neplatné být mohou. Poškrábat na hlavě by se pravděpodobně měly cestovní kanceláře, které vydaly jiné poukazy než poukazy podle lex voucher, aniž by klientům svůj návrh náležitě vysvětlily a poskytly jim možnost se svobodně, tedy bez nátlaku, a informovaně rozhodnout. I u těchto cestovních kanceláří nicméně předpokládám, že udržení klienta nebo image je pro ně na prvním místě, a podle toho budou se svými klienty v případě propadlých poukazů jednat.
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“