Blog

Vyhráli jsme! Zákazník nemůže odstoupit bez storna tři měsíce před začátkem zájezdu

Opět se nám podařilo vyvrátit mýtus, že soud vždycky rozhodne ve prospěch spotřebitele. Zastupovali jsme cestovní kancelář ve sporu s klientem, který odstoupil od smlouvy o zájezdu tři měsíce před jeho konáním z obavy z Covid-19. Soudy potvrdily, že když zákazník odstoupí tak dlouho před konáním zájezdu, je pouhý odkaz na Covid-19 bezvýznamný, a že obava zákazníka z cestování – strach z Covid-19 nemůže být bez dalšího důvodem pro odstoupení od smlouvy o zájezdu. Rozsudek je pravomocný.

Co z toho vyplývá? Nebojte se provést ve svých obchodních podmínkách změny, které jsme doporučovali na prosincové přednášce "Jak právně připravit CK na cestování za časů COVID-19" a které jsme zanesli také do vzorových obchodních podmínek pro členy ACK. Rozsudek pouze potvrzuje, že jejich začlenění je legální a vymahatelné.

Co se přesně stalo? Zákazník si ještě před vypuknutím pandemie zakoupil zájezd do Turecka na červenec 2020 a zaplatil za něj zálohu 50%. V březnu 2020 zájezd stornoval a požadoval vrácení zaplacených prostředků, což cestovní kancelář odmítla. Spor skončil u soudu, kdy postupně soud prvního stupně i odvolací soud rozhodly ve prospěch cestovní kanceláře. Potvrdily tak to, co Holubová advokáti tvrdí již od začátku pandemie, a sice, že odstoupení pro mimořádné a nepředvídatelné okolnosti podle § 2535 občanského zákoníku nemůže spotřebitel aplikovat vždy s pouhým odkazem na Covid-19.

Odvolací soud ve svém rozsudku rozebral dvě roviny práva na bezplatné odstoupení od smlouvy o zájezdu. Za prvé řekl, že právo zákazníka odstoupit zdarma od smlouvy o zájezdu je nutno vázat na okamžik, kdy lze odhadnout se značnou mírou pravděpodobnosti, že mimořádné okolnosti budou trvat a významně ovlivní zájezd nebo dopravu do místa konání zájezdu. Čím bližší je termín konání zájezdu, tím je větší pravděpodobnost, že nastalé mimořádné okolnosti přetrvají a budou mít vliv na poskytování zájezdu. V březnu 2020 však nebylo možné dovodit, že nouzový stav v Česku a Turecku bude trvat i za tři měsíce. Proto zákazník odstoupil s povinností zaplatit storno. Za druhé nám odvolací soud potvrdil to, co již dlouhodobě tvrdíme my i německá judikatura. A to, že obava zákazníka z cestování – strach z Covid-19 nemůže být bez dalšího důvodem pro odstoupení o smlouvy o zájezdu.

V tomto případě šlo o zájezd zakoupený ještě před pandemií, u zájezdů zakoupených během pandemie je možnost zákazníka odstoupit zdarma kvůli vyšší moci ještě nižší. Jak řekl německý guru na cestovní právo profesor Ernst Führich: „Kostenfrei ist vorbei!“ (Bezplatnost skončila).

Můžeme Vám pomoci? Kontaktujte nás.

Jasper Brinkman

Rád bych ocenil velké úsilí, které kancelář vynaložila, aby za mimořádně obtížných okolností úspěšně hájila naše práva a získala odškodnění v případu požáru hotelu v Praze.

Stewards, paní Eva

'Nikdo pro mě zatím tolik neudělal.' Paní Evě jsme pomohli získat odškodnění za poškozené zdraví po dopravní nehodě v zahraničí.

CK Livingstone

Opětovně děkuji za cenné rady. Lépe se mi dýchá, když vím, na koho se obrátit.
Jitka Popelková, jednatelka

Kontaktní formulář