Blog
Všeobecné obchodní podmínky cestovní kanceláře nesmí požadovat konkrétní formu odstoupení od smlouvy o zájezdu
Revize všeobecných obchodních podmínek cestovních kanceláří je náš denní chleba. Typickou chybou, kterou v podmínkách nacházíme a kterou se snažíme cestovním kancelářím rozmluvit, je požadavek, aby zákazník v případě odstoupení od smlouvy dodržel nějakou konkrétní formu. Viděli jsme už, že zákazník musí odstoupení poslat písemně s dodejkou na adresu kanceláře, nebo naopak přinést osobně do sídla kanceláře. V případě, o kterém Vás budeme informovat, šlo zase o povinnost poslat odstoupení na jeden konkrétní email. Všechno uvedené je špatně a my se nyní můžeme při vylepšování praxe cestovních kanceláří opřít o nový rozsudek Nejvyššího soudu.
V Nejvyšším soudem řešeném případě šlo o situaci, kdy zákazník cestovní kanceláře odstoupil od smlouvy o zájezdu do Spojených arabských emirátů. Učinil tak až v den, kdy měl zájezd začít, protože právě v ten došlo k vyhlášení nouzového stavu a tehdejší vrchní státní představitelé doporučili necestovat do zahraničí. Odstoupení zaslal na emailovou adresu odstoupeni@invia.cz, přestože v obchodních podmínkách společnosti, na které smlouva o zájezdu odkazovala, bylo uvedeno, že klient zasílá odstoupení od smlouvy na odstoupeni@inviainternational.com. Jednalo se tedy o zaslání na jinou emailovou adresu, než byla uvedena ve všeobecných obchodních podmínkách, a cestovní kancelář odmítla takové odstoupení od smlouvy akceptovat. Případ se dostal až k Nejvyššímu soudu.
Nejvyšší soud připomněl, že podle ustanovení občanského zákoníku o ochraně spotřebitele nemusí být odstoupení vždy písemné a může mít různou povahu. Zákon nestanovuje žádné omezení prostředků komunikace. Z hlediska zachování lhůty je nutné akorát to, aby odstoupení ve lhůtě došlo druhé straně, čímž se rozumí, že se odstoupení dostalo do sféry cestovní kanceláře. V případě, že je odstoupení odesláno emailem, nelze požadovat, aby odstoupení přišlo v rámci otevírací doby cestovní kanceláře. Požadovat nelze ani žádná další výše popsaná omezení. Omezující ustanovení všeobecných obchodních podmínek jsou neplatná a v případě soudního sporu taková ustanovení všeobecných obchodních podmínek cestovní kancelář neochrání.
Chcete zrevidovat Vaše všeobecné obchodní podmínky? Kontaktujte nás.
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“