Blog
Nové požadavky na přístupnost webových stránek (EAA)

Dne 28. 6. 2025 vstoupí v účinnost zákon č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb, který mimo jiné stanoví povinnosti týkajících se webových stránek. Zákon navíc při nesplnění požadavků počítá s možností uložit poměrně vysoké sankce. Zákon byl přijat jako transpoziční předpis unijní směrnice EAA (2019/882). Účelem přijetí zákona je zajistit zejména osobám se zdravotním postižením lepší přístup k výrobkům a službám a tím jim umožnit nezávislejší život.
Koho se zákon týká?
Zákon se týká zejména firem nabízejících online služby nebo produkty, např. cestovních kanceláří, cestovních agentur, hotelů, pokud nabízí ubytování on-line, e-shopů, bank; a dále firem provozujících služby elektronických komunikací.
Zákon se týká i dalších subjektů, které nabízí určité výrobky a služby, např. osobní počítače, telefony, tablety, samoobslužné platební terminály, čtečky e-knih, e-knihy, finanční služby, služby dopravy, služby poskytující přístup k audiovizuálním mediálním službám atd. Tyto subjekty mají řadu dalších povinností, avšak tento článek je zaměřen zejména na požadavky na weby pro e-shopy a podnikatele v cestovním ruchu.
Na co se zákon nepoužije?
- mikropodniky (firmy do 10 zaměstnanců a obratu 2 milionů €)
- Interní systémy, typicky sítě, ke kterým mají přístup jen zaměstnanci
- Čistě soukromé weby a blogy bez komerční činnosti
- Weby pro komunikaci mezi stroji, on-line mapy/navigace
- Obsah webů, který nenáleží poskytovateli, pokud ho nemůže ovlivnit
- Samoobslužné terminály v dopravních prostředcích
Lze se povinnostem ze zákona vyhnout?
Ano, pokud by to pro firmu znamenalo:
- zásadní změnu služby nebo výrobku, nebo
- byla by to pro ni nepřiměřená zátěž vzhledem ke kritériím uvedených v příloze zákona.
V případě, že se firma rozhodne využít jednu z těchto výjimek, bude muset vypracovat posouzení, které prokazuje, že se výjimka skutečně použije. O této skutečnosti bude nutné také informovat Českou obchodní inspekci (ČOI).
Jak má vypadat přístupný web?
Webové stránky by podle zákona měly být obecně srozumitelné, vnímatelné, ovladatelné a stabilní. Toto v zásadě platí i pro platbu, identifikaci, zabezpečení apod. Vzhledem k abstraktnosti a obecnosti výše uvedeného, Vám doporučujeme splnit zejména tyto požadavky:
- Text má být čitelný (dostatečný kontrast, velikost, nastavitelné mezery) a srozumitelný, respektive jednoduchý pro pochopení.
- Obrázky by měly mít tzv. alt popisky (jde v zásadě o text, který popisuje, co je na obrázku).
- Všechna videa a podcasty na stránkách by měla mít titulky.
- Webové stránky by měly být ovladatelné klávesnicí (klávesy jako TAB, enter, mezerník, šipky).
- Webové stránky by měly být ovladatelné hlasově (např. zajištění tzv. aria atributů).
Jaké kroky musíte podniknout k zajištění přístupnosti webu?
- Upravte obsah webových stránek podle výše popsaných požadavků.
- Upravte obchodní podmínky:
- Popište, jakým způsobem Vaše stránky zapracovaly požadavky; uveďte konkrétně ke každému požadavku, jak jste ho zapracovali nebo jak ho splňujete.
- Vysvětlete pochopitelným způsobem, jak e-shop, popř. jiné nabízení výrobků a služeb po internetu, funguje a uveďte k němu všeobecný popis.
- Upravte popis některých výrobků a služeb:
- Uvádějte informace o přístupnosti, které poskytuje tzv. odpovědný hospodářský subjekt, např. výrobce nebo poskytovatel služby.
- Jestliže jste poskytovatel dopravy, uvádějte informace o přístupnosti dopravních prostředků a infrastruktury, pomoci pro osoby se zdravotním postižením, cestovních údajích v reálném čase, dostupnosti personálu a funkčnosti výtahů či dalších služeb.
- Nabízíte-li dopravu v rámci zájezdu, taktéž uveďte informace vyžadované po dopravci.
- Pokud je na webu podpora/support, zajistěte, aby byla schopna podávat informace o přístupnosti.
- Zajistěte, aby všechny výše uvedené informace byly přístupné i osobám se zdravotním postižením.
Jaké sankce hrozí za porušení zákona?
Dozorem nad dodržováním těchto povinností je pověřena Česká obchodní inspekce (ČOI). Porušení povinností je přestupkem, za který lze uložit pokutu až do výše 10 milionů Kč. V praxi však ČOI při prvním zjištění porušení ukládá pokuty spíše v řádu desítek tisíc korun. ČOI navíc v minulosti při vynucování podobných zákonů byla prvních několik měsíců relativně shovívavá.
Pokud máte jakékoliv dotazy k tomuto zákonu nebo byste si přáli zkontrolovat texty, které jste si v zájmu přístupnosti připravili, neváhejte se na nás obrátit.
Další články:

Směrnice NIS2 a nový Zákon o kybernetické bezpečnosti: Co potřebujete vědět?
Vše nasvědčuje tomu, že 1. 7. 2025 vstoupí v platnost nový zákon o kybernetické bezpečnosti přijatý v návaznosti na evropskou směrnici NIS2. Cílem nové legislativy je podstatné zvýšení kybernetické odolnosti soukromých i veřejných ... → pokračovat
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“