Blog
Musí mít online prodejce na webu telefonní číslo?
Koronavirus dal vzniknout mnoha novým online obchodníkům. Často jde o drobné prodejce a jedním z cílů přechodu na online je fungovat účelně a úsporně.
Ušetřit lze i v nákladech na telefon, a proto je legitimní se ptát, zda online prodejce musí mít vůbec telefonní linku, a pokud ji má, zda ji musí sdělovat svým zákazníkům. Přesně těmito otázkami se v nedávném rozsudku ve věci EIS zabýval Soudní dvůr Evropské unie. Právní otázka vznikla ze sporu mezi dvěma online prodejci erotických pomůcek.
Obchodník, který nabízí a prodává zboží a služby distančně, je obecně povinen poskytnout všem spotřebitelům k dispozici komunikační prostředek, který jim umožní urychleně jej kontaktovat a efektivně s ním komunikovat.
Na druhou stranu, Soudní dvůr Evropské unie již v minulosti uvedl, že obchodník nemá povinnost zavést telefonní linku, jen proto, aby jej spotřebitelé mohli kontaktovat. Povinnost dát spotřebiteli za všech okolností k dispozici telefonní číslo, by podle Soudního dvora byla nepřiměřená, a to zejména v kontextu fungování malých podniků, které mohou usilovat o snížení svých provozních nákladů organizováním prodeje nebo poskytováním služeb na dálku nebo mimo obchodní prostory.
Ani pokud obchodník telefonní linku má, ale nepoužívá ji k uzavření smlouvy se spotřebitelem, nýbrž pouze pro účely správy ostatních aspektů činnosti svého podniku, není v zásadě povinen sdělit spotřebiteli číslo přidělené této telefonní lince.
Nicméně, když už se telefonní číslo obchodníka objevuje na jeho internetové stránce, a to takovým způsobem, že jej průměrný spotřebitel chápe jako číslo používané pro kontakt se zákazníky, pak musí být uvedené číslo považováno za „dostupné“, což v praxi znamená, že přes toto číslo musí být zákazníkovi umožněno s obchodníkem efektivně komunikovat. Tak je tomu zejména v případě, kdy je telefonní číslo uvedeno na internetové stránce v kolonce nadepsané „Kontakt“. Toto "dostupné" telefonní číslo nesmí v tom případě chybět ani ve vzorovém poučení zákazníka o uplatnění práva spotřebitele odstoupit od smlouvy uzavřené distančně nebo mimo obchodní prostory, jestliže jej obchodník používá. Jinými slovy to také znamená, že zákazník má v takovém případě právo odstoupit od smlouvy i prostřednictvím zavolání na uvedené telefonní číslo.
Další články:
Příběh paní Evy - odškodnění ve výši zhruba 7 mil. Kč za nehodu v zahraničí
Nečekaná událost vám může převrátit život naruby. Podobně jako paní Evě, která jela na návštěvu ke své dceři do Londýna, když vstupovala na přechod a srazil ji vůz. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, č...
Stewards, paní Eva
Nikdo pro mě zatím tolik neudělal.
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“
CK Livingstone
Opětovně děkuji za cenné rady. Lépe se mi dýchá, když vím, na koho se obrátit.
CK Livingstone
„Opětovně děkuji za cenné rady. Lépe se mi dýchá, když vím, na koho se obrátit.“
Anders Thorsen Advokatanpartsselskab
Spolupráce pro mě byla velkým potěšením.
Anders Thorsen Advokatanpartsselskab
„Spolupráce s Vámi a Vašimi kolegy pro mě byla velkým potěšením. Vaše rady, způsob řešení a komunikace byly na nejvyšší úrovni a s výsledkem jsme velmi spokojeni.
Pokud bude některý z mých klientů v budoucnu potřebovat pomoc v záležitostech v České republice, vím, koho doporučit.“