Blog

Musí mít online prodejce na webu telefonní číslo?

Koronavirus dal vzniknout mnoha novým online obchodníkům. Často jde o drobné prodejce a jedním z cílů přechodu na online je fungovat účelně a úsporně.

Ušetřit lze i v nákladech na telefon, a proto je legitimní se ptát, zda online prodejce musí mít vůbec telefonní linku, a pokud ji má, zda ji musí sdělovat svým zákazníkům. Přesně těmito otázkami se v nedávném rozsudku ve věci EIS zabýval Soudní dvůr Evropské unie. Právní otázka vznikla ze sporu mezi dvěma online prodejci erotických pomůcek.

Obchodník, který nabízí a prodává zboží a služby distančně, je obecně povinen poskytnout všem spotřebitelům k dispozici komunikační prostředek, který jim umožní urychleně jej kontaktovat a efektivně s ním komunikovat.

Na druhou stranu, Soudní dvůr Evropské unie již v minulosti uvedl, že obchodník nemá povinnost zavést telefonní linku, jen proto, aby jej spotřebitelé mohli kontaktovat. Povinnost dát spotřebiteli za všech okolností k dispozici telefonní číslo, by podle Soudního dvora byla nepřiměřená, a to zejména v kontextu fungování malých podniků, které mohou usilovat o snížení svých provozních nákladů organizováním prodeje nebo poskytováním služeb na dálku nebo mimo obchodní prostory.

Ani pokud obchodník telefonní linku má, ale nepoužívá ji k uzavření smlouvy se spotřebitelem, nýbrž pouze pro účely správy ostatních aspektů činnosti svého podniku, není v zásadě povinen sdělit spotřebiteli číslo přidělené této telefonní lince.

Nicméně, když už se telefonní číslo obchodníka objevuje na jeho internetové stránce, a to takovým způsobem, že jej průměrný spotřebitel chápe jako číslo používané pro kontakt se zákazníky, pak musí být uvedené číslo považováno za „dostupné“, což v praxi znamená, že přes toto číslo musí být zákazníkovi umožněno s obchodníkem efektivně komunikovat. Tak je tomu zejména v případě, kdy je telefonní číslo uvedeno na internetové stránce v kolonce nadepsané „Kontakt“. Toto "dostupné" telefonní číslo nesmí v tom případě chybět ani ve vzorovém poučení zákazníka o uplatnění práva spotřebitele odstoupit od smlouvy uzavřené distančně nebo mimo obchodní prostory, jestliže jej obchodník používá. Jinými slovy to také znamená, že zákazník má v takovém případě právo odstoupit od smlouvy i prostřednictvím zavolání na uvedené telefonní číslo.

Stewards, paní Eva

Nikdo pro mě zatím tolik neudělal.

CK Livingstone

Opětovně děkuji za cenné rady. Lépe se mi dýchá, když vím, na koho se obrátit.

Jitka Popelková, jednatelka

Anders Thorsen Advokatanpartsselskab

Spolupráce pro mě byla velkým potěšením.

Anders Thorsen, partner, advokát

Kontaktní formulář