Blog
Jak řešit totální škodu na vozidle?
Setkali jste se se situací, kdy pojišťovna škodu na vozidle označila jako „totálku"? V následujícím článku se pokusíme přiblížit, co to pro vás znamená, a odpovědět na časté dotazy, které nám zasíláte.
Co je totálka aneb totální škoda
Totální škodou se obecně rozumí takové poškození vozidla, při kterém není jeho oprava buď technicky proveditelná (technická totální škoda), nebo by náklady na takovou opravu převyšovaly aktuální hodnotu vozu neboli cenu věci před poškozením (ekonomická totální škoda).
V případě, že pojišťovna vyhodnotila, že se jedná o totální škodu, nastávají dva scénáře. Zaprvé dostanete od pojišťovny možnost vydražit vozidlo ve veřejné aukci na internetu. V ní následně vyhrává zájemce, který nabídne nejvyšší částku. Tato částka je vám poté vyplacena.
V druhém případě, v rámci pojistného šetření, určí pojišťovna cenu vozidla před nehodou a od ní odečte částku, za kterou by se bývalo auto vydražilo. Zbytek vám vyplatí. V rámci snahy o určení vyšší původní ceny vozidla pojišťovnou, je dobré z vaší strany doložit, že jste s autem pravidelně navštěvovali servis, případně, že jste hodnotu vozu v nedávné době zvýšili nějakými úpravami.
Úmyslné snižování ceny vozidla
V praxi ovšem často dochází k tomu, že pojišťovny, ve snaze ušetřit, prosazují řešení situace přes totální škodu i v případech, kdy se o ní nejedná. Naschvál se například mohou snažit určit cenu vozidla před škodou jako nižší, než ve skutečnosti byla, nebo škodu, v rozporu se zákonem, označí za totální, i přes to, že náklady na opravu nedosahují ani 90 % původní ceny. Avšak z důvodové zprávy k občanskému zákoníku a soudních rozhodnutí vyplývá, že když náklady na opravu mírným způsobem přesahují tržní cenu vozidla (o 10 až 20 %), může poškozený při náhradě škody z povinného ručení stále trvat na provedení opravy. Je tedy dobré vědět o svých právech v případě, že Vám pojišťovna představí pouze jedno možné řešení.
Povinné vs. havarijní pojištění
V případě škody, která ovšem nebude hrazena z povinného ručení, ale z havarijního pojištění (škodu jste si například způsobili sami při nepozorném parkování), platí pro každý případ individuální pojistné podmínky, ve kterých pojišťovna může považovat za totální škodu například již 85 % z ceny vozidla.
Kdy volat právníka?
Právní asistenci doporučujeme využít v případě, že hodnota vozu před nehodou přesáhne 100 000 Kč. V opačném případě se stává, že řešení sporu s pojišťovnou s pomocí advokáta se nevyplatí. Obzvláště u aut nižší hodnoty, kdy je spor s pojišťovnou veden o 50 000 Kč a méně, nedává angažování advokáta ekonomický smysl, protože pojišťovna, pokud to nemá nařízeno soudem, náklad na advokáta obvykle neproplácí.
Řešíte problém týkající se totální škody na vozidle větší než 100 tis. Kč? Neváhejte se na nás obrátit.
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“