Blog

Zkrachovala Thomas Cook, jaké jsou důsledky pro české zákazníky?

26. 9. 2019

Krach britské cestovní kanceláře Thomas Cook je v posledních pár dnech téma, o kterém se hodně píše v tisku. Její nezáviděníhodná situace se přelila do Německa a Rakouska, kde obě dceřiné společnosti také požádaly o vstup do insolvence. To se dotklo českých cestujících, kteří odlétali na dovolenou z Vídně či Mnichova s německou či rakouskou cestovní kanceláří. Česká společnost Thomas Cook s.r.o., která prodává zájezdy pod názvem Neckermann, do insolvence nevstoupila. Zatím. Vzhledem k překotnému vývoji se to však brzy může stát. Co mají tedy zákazníci dělat v případě, když je cestovní kancelář v úpadku?


Jakmile cestovní kancelář oznámí úpadek, musí se zákazníci připravit na to, že na zájezd, který si zakoupili, nepojedou. Práva zákazníka zkrachovalé cestovní kanceláře se liší podle toho, zda zákazník na zájezd ještě neodjel nebo jej krach zastihl v destinaci. V prvním případě mají cestující právo na vrácení ceny zájezdu. Pokud zaplatili jen zálohu na zájezd, cestovní kancelář, resp. pojišťovna jim vrátí pouze zálohu. Zákazníci, kteří na zájezd již odjeli a v mezidobí cestovní kancelář zkrachovala, mají právo, aby jim cestovní kancelář, resp. pojišťovna na své náklady zajistila repatriaci neboli návrat domů. Dále jim cestovní kancelář bude hradit cenu za nevyčerpanou dovolenou.

Jako advokátní kancelář specializující se na cestovní právo doporučujeme, aby se klienti se svými nároky neobraceli na zkrachovalou cestovní kancelář, ale na pojišťovnu, u které má cestovní kancelář sjednáno pojištění pro případ úpadku. Toto pojištění musí mít každá cestovní kancelář podle zákona č. 159/1999 Sb. Kontakt na pojišťovnu, u které je cestovní kancelář pojištěna, zákazníci naleznou ve dvoustránkovém formuláři pro informace k zájezdu, který jim cestovní kancelář byla povinna vydat před zakoupením zájezdu. Kontakt je také uveden v dokladu o existenci pojištění pro případ úpadku, který je cestovní kancelář povinna zákazníkovi na vyžádání vydat. Pokud cestovní kancelář před uzavřením smlouvy o zájezdu nesdělila zákazníkovi jméno své pojišťovny, může jej zákazník zjistit v seznamu cestovních kanceláří, který je na webu Ministerstva pro místní rozvoj.


Od roku 2018 funguje v ČR Garanční fond cestovních kanceláří, který je zárukou, že i pokud by cestovní kancelář byla podpojištěná, dostanou zákazníci cestovní kanceláře své peníze zpět plněním z tohoto státem organizované fondu.