Blog
Zkrachovala Thomas Cook, jaké jsou důsledky pro české zákazníky?

Krach britské cestovní kanceláře Thomas Cook je v posledních pár dnech téma, o kterém se hodně píše v tisku. Její nezáviděníhodná situace se přelila do Německa a Rakouska, kde obě dceřiné společnosti také požádaly o vstup do insolvence. To se dotklo českých cestujících, kteří odlétali na dovolenou z Vídně či Mnichova s německou či rakouskou cestovní kanceláří. Česká společnost Thomas Cook s.r.o., která prodává zájezdy pod názvem Neckermann, do insolvence nevstoupila. Zatím. Vzhledem k překotnému vývoji se to však brzy může stát. Co mají tedy zákazníci dělat v případě, když je cestovní kancelář v úpadku?
Jakmile cestovní kancelář oznámí úpadek, musí se zákazníci připravit na to, že na zájezd, který si zakoupili, nepojedou. Práva zákazníka zkrachovalé cestovní kanceláře se liší podle toho, zda zákazník na zájezd ještě neodjel nebo jej krach zastihl v destinaci. V prvním případě mají cestující právo na vrácení ceny zájezdu. Pokud zaplatili jen zálohu na zájezd, cestovní kancelář, resp. pojišťovna jim vrátí pouze zálohu. Zákazníci, kteří na zájezd již odjeli a v mezidobí cestovní kancelář zkrachovala, mají právo, aby jim cestovní kancelář, resp. pojišťovna na své náklady zajistila repatriaci neboli návrat domů. Dále jim cestovní kancelář bude hradit cenu za nevyčerpanou dovolenou.
Jako advokátní kancelář specializující se na cestovní právo doporučujeme, aby se klienti se svými nároky neobraceli na zkrachovalou cestovní kancelář, ale na pojišťovnu, u které má cestovní kancelář sjednáno pojištění pro případ úpadku. Toto pojištění musí mít každá cestovní kancelář podle zákona č. 159/1999 Sb. Kontakt na pojišťovnu, u které je cestovní kancelář pojištěna, zákazníci naleznou ve dvoustránkovém formuláři pro informace k zájezdu, který jim cestovní kancelář byla povinna vydat před zakoupením zájezdu. Kontakt je také uveden v dokladu o existenci pojištění pro případ úpadku, který je cestovní kancelář povinna zákazníkovi na vyžádání vydat. Pokud cestovní kancelář před uzavřením smlouvy o zájezdu nesdělila zákazníkovi jméno své pojišťovny, může jej zákazník zjistit v seznamu cestovních kanceláří, který je na webu Ministerstva pro místní rozvoj.
Od roku 2018 funguje v ČR Garanční fond cestovních kanceláří, který je zárukou, že i pokud by cestovní kancelář byla podpojištěná, dostanou zákazníci cestovní kanceláře své peníze zpět plněním z tohoto státem organizované fondu.
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“