Blog
Škoda na zavazadle a škoda za nefunkční Boeingy – novinky z letecké přepravy

Ačkoliv se letecká doprava ode dna odráží pomalu, právníci zabývající se leteckou dopravou se rozhodně nenudí. Jen na konci června a počátku července se udály hned dvě cestovně-právně zajímavé věci, které blíže rozebereme.
Za prvé, dne 9.7.2020 zpřesnil Soudní dvůr EU to, jak se má posuzovat hodnota ztraceného zavazadla při letecké přepravě. A za druhé, na konci června podal letecký dopravce Norwegian žalobu proti Boeingu, kterou se domáhá náhrady škody a vrácení některých plateb za uzemněné Boeingy. Jedná se prakticky o první případ, kdy se Boeing a dopravce nedohodli a na řadu přichází zapojení soudu. Bude určitě velmi zajímavé sledovat, jak se bude tento spor vyvíjet a zda a především kolik Norwegian na Boeingu vysoudí.
Problematiku ztráty a poškození zavazadla při letecké dopravě upravuje Montrealská úmluva a stanoví, že za ztráty a poškození odpovídá letecký přepravce. Maximální výše úhrady za ztracené či rozbité zavazadlo je však omezena. V případě C-86/19 Vueling Airlines se cestující domáhal náhrady škody za ztrátu zavazadla v maximální výši stanovené v Montrealské úmluvě. Soudní dvůr EU posuzoval, jestli je tato náhrada paušální obdobně jako v případě při zrušení nebo zpoždění letu podle Nařízení o právech cestujících, nebo jestli je třeba prokazovat hodnotu zavazadla. Dospěl k druhému uvedenému. To prakticky znamená, že cestující bude muset prokazovat, co v daném zavazadle bylo, jakou mělo hodnotu a případné další náklady, které mu v souvislosti se ztrátou vznikly. Z vlastní zkušenosti však víme, že v České republice je velmi obtížné prokázat veškerou škodu, která vznikla na ztracených zavazadlech cestujících. Soudní dvůr EU však požaduje, aby vnitrostátní pravidla dokazování nadměrně nezatěžovala výkon práv podle Montrealské úmluvy. Uvidíme tedy, zda české soudy budou striktně požadovat prokázání hodnoty veškerých věcí ve ztraceném zavazadle, nebo budou vůči cestujícím přívětivější. Pokud se budou striktně držet českých pravidel o dokazování, vydělají na tom spíše letečtí dopravci.
O uzemněných letadlech Boeing toho bylo napsáno už mnoho. V současnosti stále není povolen provoz Boeingů 737 MAX. Letečtí dopravci, kteří problematické Boeingy nakoupili, je postupně splácí, letadla však používat nemohou a naopak platí za jejich údržbu. Společnost Boeing jedná s leteckými dopravci o různých kompenzacích a s některými už na výši kompenzace dohodla. Ne však s nízkonákladovou společností Norwegian. Tomu nakonec došla trpělivost, stornoval i další zakázky a na Boeing podal žalobu v USA. V ní požaduje po Boeingu vrátit některé zálohy na nedodaná letadla a náhradu škody včetně ušlého zisku za to, že letadla namísto ve vzduchu stojí na zemi. Výsledek soudního sporu může být velmi zajímavý nejen pro Norwegian, ale pro všechny evropské dopravce, kteří se s Boeingem o výši kompenzace v současnosti dohadují.
V naší advokátní kanceláři se intenzivně věnujeme všem otázkám týkajícím se cestovního práva i náhrady škody.
Našimi specialistkami v této oblasti jsou:
Klára Dvořáková
Alice Frýbová
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“