Blog
Poučení o ADR musí být i ve všeobecných obchodních podmínkách na webu

Podnikatelé, kteří uzavírají smlouvy se spotřebiteli, mají povinnost poučit je o systému alternativního řešení sporů neboli ADR a o příslušném orgánu ADR.
Orgánem ADR je v ČR nejčastěji Česká obchodní inspekce. Uvedenou povinnost mají všichni podnikatelé v EU, včetně podnikatelů v cestovním ruchu. V Německu vznikl nedávno spor, který poukázal na to, že ze současné EU právní úpravy nevyplývá zcela jasně, jak má podnikatel provádět poučení o ADR na webu. Konkrétně jde o to, zda na jednoznačnou povinnost uvést poučení na webové stránce podnikatele, navazuje ještě i povinnost poučit ve všeobecných obchodních podmínkách, jestliže jsou umístěny na webu. K problematice nakonec dne 25. 6. 2020 rozhodl Soudní dvůr Evropské unie a rozhodl tak, že podnikatelé musí o ADR informovat nejen na webu, ale i ve všeobecných obchodních podmínkách, jestliže jsou na webu umístěny. Platí to bez ohledu na to, zda podnikatel uzavírá smlouvy prostřednictvím svého webu nebo jinak, například po mailu nebo v provozovně.
Z toho plyne, že jestliže podnikatel poučí o ADR na webu, ale současně nemá poučení uvedeno také ve všeobecných obchodních podmínkách na webu, porušuje svou informační povinnost podle čl. 13 odst. 2 směrnice o o alternativním řešení spotřebitelských sporů a také podle § 14 zákona o ochraně spotřebitele.
Dobrá zpráva na závěr míří na všechny cestovní kanceláře a agentury, kterým jsme připravovali všeobecné obchodní podmínky. Vaše všeobecné obchodní podmínky ustanovení o ADR obsahují. Zkontrolujte si ale, zda máte informaci o příslušném subjektu ADR, typicky ČOI, a odkaz na www.coi.cz také na webu.
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“