Blog
Koronarada 31 - Servírovaná strava místo bufetu - Může zákazník odstoupit od smlouvy?

Každý zájezd má své specifické vlastnosti. V praxi je pro určení vlastností zájezdu potřeba přečíst si smlouvu o zájezdu, nebo potvrzení o zájezdu, které ji nahrazuje, dále nabídku zájezdu a také všeobecné obchodní podmínky. Vlastnosti zájezdu lze dělit na hlavní a další. Hlavními vlastnostmi zájezdu jsou například místo určení cesty nebo pobytu, trasa a délka pobytu včetně termínů a, je-li součástí ubytování, i počet nocí, ujednané dopravní prostředky, jejich vlastnosti a kategorie, místa, data a časy odjezdu a příjezdu, trvání a místa zastávek a dopravní spojení; umístění, hlavní znaky a případnou turistickou kategorii, do níž je podle pravidel státu místa určení cesty nebo pobytu ubytování zařazeno, návštěvy, výlety nebo jiné služby zahrnuté v celkové ceně zájezdu, a také právě ujednané stravování.
Jestliže se jakákoli vlastnost zájezdu po uzavření smlouvy z jakéhokoli důvodu změní, je o tom cestovní kancelář povinna zákazníka informovat. U celé řady změn tím její povinnost také končí. Pouze v případě, že dojde k podstatné změně hlavních vlastností zájezdu, musí cestovní kancelář zákazníka informovat i o tom, že má při této podstatné změně právo od smlouvy odstoupit a stanovit mu k tomu lhůtu. Lhůta nesmí být kratší než 5 dnů.
Nikde není definováno, která změna zájezdu je podstatná. Posouzení je tedy potřeba provést v každém jednotlivém případě, přičemž na podstatnost změny se usuzuje zejména z jejího dopadu na kvalitu služby a na její hodnotu, která by měla být jak jinak než podstatná.
A jak je to tedy v případě, že se snídaně, oběd a večeře budou servírovat? Někteří jedlíci možná nebudou souhlasit, ale servírovaná strava je oproti bufetové vnímána spíše jako kvalitativně vyšší kategorie. Otázkou tedy zůstává jen to, zda stravování poskytnuté touto formou nemá nižší hodnotu. Na toto téma bychom zajisté mohli s jedlíky opět polemizovat, přesto se přikláníme k tomu, že o podstatný pokles hodnoty stravování tady zpravidla nepůjde.
Přeměna bufetu na servis proto podle našeho názoru zpravidla nebude podstatnou změnou ujednaného stravování a nebude důvodem k odstoupení zákazníka od smlouvy.
Máte zájem dozvědět se, jak postupovat v případě ústupku od all inclusive nebo plné penze, nedostupnosti fakultativních výletů nebo animačního programu? Členům ACK doporučujeme, aby si v té souvislosti přečetli stanovisko, které jsme pro ACK vypracovali. Ostatním umíme poskytnout individuální konzultaci k tomuto i souvisejícím tématům. Kontaktujte nás na info@holubova.cz
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“