Blog

Koronarada 31 - Servírovaná strava místo bufetu - Může zákazník odstoupit od smlouvy?

Určitě není málo takových, kteří se jedou na dovolenou také dobře najíst. Někdo preferuje stravu bufetovou, někdo zase servírovanou, někdo jezdí jedině do hotelů s all inclusive. Mnohé země nyní přijímají prevenční protiepidemiologická opatření, která budou mít vliv na způsob stravování v hotelech během zakoupených dovolených. Musí se cestovní kanceláře v té souvislosti bát rušení zájezdů ze strany zákazníků?

Každý zájezd má své specifické vlastnosti. V praxi je pro určení vlastností zájezdu potřeba přečíst si smlouvu o zájezdu, nebo potvrzení o zájezdu, které ji nahrazuje, dále nabídku zájezdu a také všeobecné obchodní podmínky. Vlastnosti zájezdu lze dělit na hlavní a další. Hlavními vlastnostmi zájezdu jsou například místo určení cesty nebo pobytu, trasa a délka pobytu včetně termínů a, je-li součástí ubytování, i počet nocí, ujednané dopravní prostředky, jejich vlastnosti a kategorie, místa, data a časy odjezdu a příjezdu, trvání a místa zastávek a dopravní spojení; umístění, hlavní znaky a případnou turistickou kategorii, do níž je podle pravidel státu místa určení cesty nebo pobytu ubytování zařazeno, návštěvy, výlety nebo jiné služby zahrnuté v celkové ceně zájezdu, a také právě ujednané stravování.

Jestliže se jakákoli vlastnost zájezdu po uzavření smlouvy z jakéhokoli důvodu změní, je o tom cestovní kancelář povinna zákazníka informovat. U celé řady změn tím její povinnost také končí. Pouze v případě, že dojde k podstatné změně hlavních vlastností zájezdu, musí cestovní kancelář zákazníka informovat i o tom, že má při této podstatné změně právo od smlouvy odstoupit a stanovit mu k tomu lhůtu. Lhůta nesmí být kratší než 5 dnů.

Nikde není definováno, která změna zájezdu je podstatná. Posouzení je tedy potřeba provést v každém jednotlivém případě, přičemž na podstatnost změny se usuzuje zejména z jejího dopadu na kvalitu služby a na její hodnotu, která by měla být jak jinak než podstatná.

A jak je to tedy v případě, že se snídaně, oběd a večeře budou servírovat? Někteří jedlíci možná nebudou souhlasit, ale servírovaná strava je oproti bufetové vnímána spíše jako kvalitativně vyšší kategorie. Otázkou tedy zůstává jen to, zda stravování poskytnuté touto formou nemá nižší hodnotu. Na toto téma bychom zajisté mohli s jedlíky opět polemizovat, přesto se přikláníme k tomu, že o podstatný pokles hodnoty stravování tady zpravidla nepůjde.

Přeměna bufetu na servis proto podle našeho názoru zpravidla nebude podstatnou změnou ujednaného stravování a nebude důvodem k odstoupení zákazníka od smlouvy.

Máte zájem dozvědět se, jak postupovat v případě ústupku od all inclusive nebo plné penze, nedostupnosti fakultativních výletů nebo animačního programu? Členům ACK doporučujeme, aby si v té souvislosti přečetli stanovisko, které jsme pro ACK vypracovali. Ostatním umíme poskytnout individuální konzultaci k tomuto i souvisejícím tématům. Kontaktujte nás na info@holubova.cz

Stewards, paní Eva

Nikdo pro mě zatím tolik neudělal.

CK Livingstone

Opětovně děkuji za cenné rady. Lépe se mi dýchá, když vím, na koho se obrátit.

Jitka Popelková, jednatelka

Anders Thorsen Advokatanpartsselskab

Spolupráce pro mě byla velkým potěšením.

Anders Thorsen, partner, advokát

Kontaktní formulář