Blog

Koronarada 26 - Zachrání poukazy na zájezd a změny v insolvenci cestovky?

Cílem dnešní koronarady je upozornit, jak mohou cestovním kancelářím pomoci v kritickém období bez příjmů nástroje zavedené návrhem zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru na osoby účastnící se soudního řízení, poškozené, oběti trestných činů a právnické osoby a o změně insolvenčního zákona a exekučního řádu, tzv. Lex Covid a návrhem zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru na odvětví cestovního ruchu, tzv. Lex Voucher.

Oběma návrhům zákonů jsme se již částečně věnovali, ať to bylo v koronaradě o insolvenci, nebo v koronaradách o poukazu na zájezd a stornopoukazu na zájezd. V dnešní koronaradě základně vysvětlíme, proč by cestovky mohly oba zákony používat a upozorníme na některé důležité časové termíny.
Příjmy cestovek jsou nyní na nule, zatímco fixní náklady neklesly. Mnozí zákazníci se domáhají vrácení plné ceny zájezdu, ovšem cestovky již tyto platby zaplatily svým dodavatelům v destinacích a zpět je nedostanou. Co s tím? Pro některé je zavření cestovky řešením. Jiní cestovkáři si jej nepřipouští, protože mají své řemeslo rádi a brand své cestovky chtějí zachovat. Jak se tedy bránit?

Lex voucher přináší řešení pro ty cestovky, které mají řadu klientů, se kterými se dosud nedokázaly samy dohodnout na vystavení poukazu nebo na změně termínu zájezdu. Pokud tito klienti i přes opakovanou komunikační snahu cestovky trvají na vratce, lze jim vydat poukaz na zájezd podle Lex Voucher. Tím dojde ke zmražení jejich práva na vrácení peněz minimálně do 31. 8. 2021. Cestovka tím získá čas na vytvoření cash-flow. Jistě, zákon má své mezery, o kterých jsme psali v koronaradě 20, ale v zásadě zákon cestovkám pomůže k oddálení velkého množství plateb zákazníkům až na dobu po 31. 8. 2021. Navíc, lze doufat, že velkou část plateb cestovky v mezidobí promění v zákazníkem čerpané služby.

Oddálení plateb zákazníkům na dobu po 31. 8. 2021 ale přesto nemusí stačit. Obzvláště pokud se cestovka specializuje na zákazníky, kteří mohou poukaz na zájezd odmítnout. V takové chvíli bude pro některé cestovky praktické využít Lex Covid.

koronaradě 23 jsme vysvětlili, že podle dosavadního znění insolvenčního zákona mají jednatelé společností povinnost podat insolvenční návrh, zjistí-li, že se společnost nachází v úpadku. Když to neudělají, hrozí jim osobní odpovědnost. Lex Covid je pro cestovky důležitý v tom, že jednatelé jsou dočasně uvedené povinnosti, a tedy i odpovědnosti, zbaveni. Povinnost jednatelů je "zmražena" na dobu 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti Lex Covid do uplynutí 6 měsíců od ukončení nebo zrušení mimořádného opatření při epidemii. Nejpozději však uvedená výjimka zanikne 31. 12. 2020. Po stejné období nesmí na cestovku podat insolvenční návrh ani její věřitel. Výhrůžky o podávání insolvenčních návrhů, které nyní některé cestovky čtou ve vyjádřeních svých zákazníků, tedy po tu dobu pozbývají na své hodnotě.

Některé cestovky by měly zbystřit také pokud jde o Lex Covid a jím zavedenou možnost podat do 31. 8. 2020 k insolvenčnímu soudu návrh na tzv. mimořádné moratorium. Moratorium není spojeno s insolvencí a v praxi může zejména zabránit ukončení některých pro cestovky důležitých smluv s obchodními partnery, pronajímateli apod. O moratorium lze požádat na dobu až tří měsíců a následně jej lze ještě o další 3 měsíce prodloužit.

Lex Covid a Lex Voucher tedy přinášejí pro cestovní kanceláře tolik cenný čas se nadechnout, slovy Lex Voucher, zavádí ochrannou dobu, ve které se jim snad podaří opět srovnat hladinu příjmů a výdajů. Je ale třeba vždy myslet na to, co bude potom, což není jednoduché. Proto se neváhejte na Holubová advokáti obrátit nejen ohledně profesionálního nastavení komunikace se zákazníky, ale také za účelem konzultace současného a budoucího majetkového plánu. Budeme zpracovávat také návrhy na mimořádná moratoria.

Jasper Brinkman

Rád bych ocenil velké úsilí, které kancelář vynaložila, aby za mimořádně obtížných okolností úspěšně hájila naše práva a získala odškodnění v případu požáru hotelu v Praze.

Stewards, paní Eva

'Nikdo pro mě zatím tolik neudělal.' Paní Evě jsme pomohli získat odškodnění za poškozené zdraví po dopravní nehodě v zahraničí.

CK Livingstone

Opětovně děkuji za cenné rady. Lépe se mi dýchá, když vím, na koho se obrátit.
Jitka Popelková, jednatelka

Kontaktní formulář