Blog
Koronarada 26 - Zachrání poukazy na zájezd a změny v insolvenci cestovky?
Oběma návrhům zákonů jsme se již částečně věnovali, ať to bylo v koronaradě o insolvenci, nebo v koronaradách o poukazu na zájezd a stornopoukazu na zájezd. V dnešní koronaradě základně vysvětlíme, proč by cestovky mohly oba zákony používat a upozorníme na některé důležité časové termíny.
Příjmy cestovek jsou nyní na nule, zatímco fixní náklady neklesly. Mnozí zákazníci se domáhají vrácení plné ceny zájezdu, ovšem cestovky již tyto platby zaplatily svým dodavatelům v destinacích a zpět je nedostanou. Co s tím? Pro některé je zavření cestovky řešením. Jiní cestovkáři si jej nepřipouští, protože mají své řemeslo rádi a brand své cestovky chtějí zachovat. Jak se tedy bránit?
Lex voucher přináší řešení pro ty cestovky, které mají řadu klientů, se kterými se dosud nedokázaly samy dohodnout na vystavení poukazu nebo na změně termínu zájezdu. Pokud tito klienti i přes opakovanou komunikační snahu cestovky trvají na vratce, lze jim vydat poukaz na zájezd podle Lex Voucher. Tím dojde ke zmražení jejich práva na vrácení peněz minimálně do 31. 8. 2021. Cestovka tím získá čas na vytvoření cash-flow. Jistě, zákon má své mezery, o kterých jsme psali v koronaradě 20, ale v zásadě zákon cestovkám pomůže k oddálení velkého množství plateb zákazníkům až na dobu po 31. 8. 2021. Navíc, lze doufat, že velkou část plateb cestovky v mezidobí promění v zákazníkem čerpané služby.
Oddálení plateb zákazníkům na dobu po 31. 8. 2021 ale přesto nemusí stačit. Obzvláště pokud se cestovka specializuje na zákazníky, kteří mohou poukaz na zájezd odmítnout. V takové chvíli bude pro některé cestovky praktické využít Lex Covid.
V koronaradě 23 jsme vysvětlili, že podle dosavadního znění insolvenčního zákona mají jednatelé společností povinnost podat insolvenční návrh, zjistí-li, že se společnost nachází v úpadku. Když to neudělají, hrozí jim osobní odpovědnost. Lex Covid je pro cestovky důležitý v tom, že jednatelé jsou dočasně uvedené povinnosti, a tedy i odpovědnosti, zbaveni. Povinnost jednatelů je "zmražena" na dobu 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti Lex Covid do uplynutí 6 měsíců od ukončení nebo zrušení mimořádného opatření při epidemii. Nejpozději však uvedená výjimka zanikne 31. 12. 2020. Po stejné období nesmí na cestovku podat insolvenční návrh ani její věřitel. Výhrůžky o podávání insolvenčních návrhů, které nyní některé cestovky čtou ve vyjádřeních svých zákazníků, tedy po tu dobu pozbývají na své hodnotě.
Některé cestovky by měly zbystřit také pokud jde o Lex Covid a jím zavedenou možnost podat do 31. 8. 2020 k insolvenčnímu soudu návrh na tzv. mimořádné moratorium. Moratorium není spojeno s insolvencí a v praxi může zejména zabránit ukončení některých pro cestovky důležitých smluv s obchodními partnery, pronajímateli apod. O moratorium lze požádat na dobu až tří měsíců a následně jej lze ještě o další 3 měsíce prodloužit.
Lex Covid a Lex Voucher tedy přinášejí pro cestovní kanceláře tolik cenný čas se nadechnout, slovy Lex Voucher, zavádí ochrannou dobu, ve které se jim snad podaří opět srovnat hladinu příjmů a výdajů. Je ale třeba vždy myslet na to, co bude potom, což není jednoduché. Proto se neváhejte na Holubová advokáti obrátit nejen ohledně profesionálního nastavení komunikace se zákazníky, ale také za účelem konzultace současného a budoucího majetkového plánu. Budeme zpracovávat také návrhy na mimořádná moratoria.
Další články:
Kdo odpovídá za bezpečí v horách – sami, s přáteli, nebo pod vedením profesionála?
Když se vydáme do hor, vždy na sebe bereme určité riziko, ale právní odpovědnost za následky případných nehod se výrazně liší podle toho, zda do hor jdeme sami, s přáteli, nebo pod vedením profesionála. Pokud se rozhodneme pro komerční... → pokračovat
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“