Blog
Koronarada 14 – Co se stane, když teď cestovky nebudou zákazníkům vracet peníze

V koronaradě 1 jsme upozornili, že současná právní úprava pamatuje jen na některé ze situací, se kterými se cestovky ve vztahu k zákazníkům nyní potýkají. V koronaradě 2, koronaradě 3 a koronaradě 5 jsme se zabývali spornými situacemi z hlediska vracení peněz nebo naopak účtování storna. V koronaradě 8 jsme psali, že dohoda s cestovkou o vystavení voucheru nebo o změně termínu je ideálním řešením jak pro sporné situace, tak pro situace, kdy cestovka zkrátka zatím není na vracení peněz připravena.
Cestovky dobře ví, že za běžných okolností jsou vázány určitými zákonnými lhůtami. Jak je to ale nyní, navíc když mnohé situace jsou sporné? Podle našeho názoru ve sporných situacích žádné lhůty k vrácení peněz zákazníkům neplatí. Zákonné lhůty jsou totiž vázány na situace předpokládané zákonem. Základním znakem sporné situace ale je, že s ní zákon výslovně nepočítá. Proto nelze aplikovat ani zákonnou lhůtu. Kromě toho, jestliže se cestovka a zákazník dohodnou na jiném řešení než vrácení peněz, stávají se jakékoli lhůty bezpředmětnými.
Za běžných okolností je nedodržení lhůty k vrácení peněz přestupkem podle zákona o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu. Myslíte ale, že se státní orgány budou za současné situace tímto přestupkem zabývat? Domníváme se, že nikoli, protože by to nebylo spravedlivé. Také Ministerstvo pro místní rozvoj podle odpovědi na otázku č. 7 v jejich FAQ (Často kladené dotazy), očekává, že k vratkám dojde teprve poté, co se provoz cestovních kanceláří vrátí do běžného režimu. Jiný postup státních orgánů by byl kontraproduktivní také proto, že státem přijímané legislativní změny a programy mají nyní především za cíl předejít insolvenci podnikatelů. Návrhem Ministerstva spravedlnosti na tzv. dluhové moratorium se budeme zabývat v některé z dalších koronarad. Na seznamu dalších koronarad máme také program Antivirus a otázky, které teď zajisté tíží cestovky jako zaměstnavatele.
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“