Blog

Koronarada 14 – Co se stane, když teď cestovky nebudou zákazníkům vracet peníze

V dnešní koronaradě se vrátíme k otázce rušení zájezdů a jejím dopadům. Konkrétně si vysvětlíme, jak nyní v době nouzového stavu přistupovat k některým zákonným povinnostem cestovek.

koronaradě 1 jsme upozornili, že současná právní úprava pamatuje jen na některé ze situací, se kterými se cestovky ve vztahu k zákazníkům nyní potýkají. V koronaradě 2koronaradě 3koronaradě 5 jsme se zabývali spornými situacemi z hlediska vracení peněz nebo naopak účtování storna. V koronaradě 8 jsme psali, že dohoda s cestovkou o vystavení voucheru nebo o změně termínu je ideálním řešením jak pro sporné situace, tak pro situace, kdy cestovka zkrátka zatím není na vracení peněz připravena.

Cestovky dobře ví, že za běžných okolností jsou vázány určitými zákonnými lhůtami. Jak je to ale nyní, navíc když mnohé situace jsou sporné? Podle našeho názoru ve sporných situacích žádné lhůty k vrácení peněz zákazníkům neplatí. Zákonné lhůty jsou totiž vázány na situace předpokládané zákonem. Základním znakem sporné situace ale je, že s ní zákon výslovně nepočítá. Proto nelze aplikovat ani zákonnou lhůtu. Kromě toho, jestliže se cestovka a zákazník dohodnou na jiném řešení než vrácení peněz, stávají se jakékoli lhůty bezpředmětnými.

Za běžných okolností je nedodržení lhůty k vrácení peněz přestupkem podle zákona o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu. Myslíte ale, že se státní orgány budou za současné situace tímto přestupkem zabývat? Domníváme se, že nikoli, protože by to nebylo spravedlivé. Také Ministerstvo pro místní rozvoj podle odpovědi na otázku č. 7 v jejich FAQ (Často kladené dotazy), očekává, že k vratkám dojde teprve poté, co se provoz cestovních kanceláří vrátí do běžného režimu. Jiný postup státních orgánů by byl kontraproduktivní také proto, že státem přijímané legislativní změny a programy mají nyní především za cíl předejít insolvenci podnikatelů. Návrhem Ministerstva spravedlnosti na tzv. dluhové moratorium se budeme zabývat v některé z dalších koronarad. Na seznamu dalších koronarad máme také program Antivirus a otázky, které teď zajisté tíží cestovky jako zaměstnavatele.

Jasper Brinkman

Rád bych ocenil velké úsilí, které kancelář vynaložila, aby za mimořádně obtížných okolností úspěšně hájila naše práva a získala odškodnění v případu požáru hotelu v Praze.

Stewards, paní Eva

'Nikdo pro mě zatím tolik neudělal.' Paní Evě jsme pomohli získat odškodnění za poškozené zdraví po dopravní nehodě v zahraničí.

CK Livingstone

Opětovně děkuji za cenné rady. Lépe se mi dýchá, když vím, na koho se obrátit.
Jitka Popelková, jednatelka

Kontaktní formulář