Blog

Klient cestovní kanceláře se může domáhat paušální náhrady škody po letecké společnosti, i když je let součástí zájezdu

Když letí cestující na dovolenou s cestovní kanceláří, má smlouvu o zájezdu s cestovní kanceláří, a naopak nemá uzavřenu smlouvu s leteckou společností. Člověk by se tedy mohl pozastavit nad tím, zda má takový klient právo na náhradu škody podle nařízení č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů.

Soudní dvůr Evropské unie ve svém nedávném rozsudku, dne 26. 3. 2020, C-215/18 Primera Air Scandinavia potvrdil, že neexistence smlouvy s dopravcem zákazníkovi nebrání domáhat se po letecké společnosti paušální náhrady škody způsobené například zpožděním letu.
Podle Soudního dvora je rozhodující, že dopravce uskutečnil daný let v zastoupení cestovní kanceláře, se kterou je cestující ve smluvním vztahu.

Soudní dvůr se dále zabýval otázkou soudní příslušnosti k podání žaloby proti letecké společnosti. Žalobu na náhradu škody proti letecké společnosti může poškozený cestující podat u soudu v místě odletu nebo v místě příletu. V obou těchto místech se totiž realizuje přeprava. Na žalobu se ale nepoužijí zvláštní pravidla pro určení příslušnosti ve věcech spotřebitelských smluv. To znamená, že cestující nemůže žalovat u soudu státu příslušného podle jeho bydliště, pokud zde také nezačíná nebo nekončí jeho let. Problematické by tak mohly být lety občanů České republiky realizované z Vídně nebo z Frankfurtu. V takovém případě by cestujícímu pomohlo už jedině to, že půjde o leteckou společnost se sídlem v České republice. Pokud by ovšem občan ČR letěl například se zmíněnou dánskou Primera Air Scandinavia z Frankfurtu do Keflavíku na Islandu, nezbylo by mu, než žalovat leteckou společnost v zahraničí.

Rozhodnutí je zajímavé pro Českou republiku, protože případ na pozadí se týká právě české občanky, která podala žalobu proti letecké společnosti Primera Air Scandinavia u Obvodního soudu pro Prahu 6.

Jasper Brinkman

Rád bych ocenil velké úsilí, které kancelář vynaložila, aby za mimořádně obtížných okolností úspěšně hájila naše práva a získala odškodnění v případu požáru hotelu v Praze.

Stewards, paní Eva

'Nikdo pro mě zatím tolik neudělal.' Paní Evě jsme pomohli získat odškodnění za poškozené zdraví po dopravní nehodě v zahraničí.

CK Livingstone

Opětovně děkuji za cenné rady. Lépe se mi dýchá, když vím, na koho se obrátit.
Jitka Popelková, jednatelka

Kontaktní formulář