Blog
Klient cestovní kanceláře se může domáhat paušální náhrady škody po letecké společnosti, i když je let součástí zájezdu
Když letí cestující na dovolenou s cestovní kanceláří, má smlouvu o zájezdu s cestovní kanceláří, a naopak nemá uzavřenu smlouvu s leteckou společností. Člověk by se tedy mohl pozastavit nad tím, zda má takový klient právo na náhradu škody podle nařízení č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů.
Soudní dvůr Evropské unie ve svém nedávném rozsudku, dne 26. 3. 2020, C-215/18 Primera Air Scandinavia potvrdil, že neexistence smlouvy s dopravcem zákazníkovi nebrání domáhat se po letecké společnosti paušální náhrady škody způsobené například zpožděním letu.
Podle Soudního dvora je rozhodující, že dopravce uskutečnil daný let v zastoupení cestovní kanceláře, se kterou je cestující ve smluvním vztahu.
Soudní dvůr se dále zabýval otázkou soudní příslušnosti k podání žaloby proti letecké společnosti. Žalobu na náhradu škody proti letecké společnosti může poškozený cestující podat u soudu v místě odletu nebo v místě příletu. V obou těchto místech se totiž realizuje přeprava. Na žalobu se ale nepoužijí zvláštní pravidla pro určení příslušnosti ve věcech spotřebitelských smluv. To znamená, že cestující nemůže žalovat u soudu státu příslušného podle jeho bydliště, pokud zde také nezačíná nebo nekončí jeho let. Problematické by tak mohly být lety občanů České republiky realizované z Vídně nebo z Frankfurtu. V takovém případě by cestujícímu pomohlo už jedině to, že půjde o leteckou společnost se sídlem v České republice. Pokud by ovšem občan ČR letěl například se zmíněnou dánskou Primera Air Scandinavia z Frankfurtu do Keflavíku na Islandu, nezbylo by mu, než žalovat leteckou společnost v zahraničí.
Rozhodnutí je zajímavé pro Českou republiku, protože případ na pozadí se týká právě české občanky, která podala žalobu proti letecké společnosti Primera Air Scandinavia u Obvodního soudu pro Prahu 6.
Další články:
Neoprávněné podnikání v cestovním ruchu: co je za něj považováno?
Asociace cestovních kanceláří České republiky („ACK“) vytvořila nového vzdělávacího průvodce pro podnikatele s názvem „(Ne)oprávněné podnikání“, který stručně vysvětluje nejpalčivější problémy v oblasti cestovního ruchu. ...
→ pokračovat