Blog
Klient cestovní kanceláře se může domáhat paušální náhrady škody po letecké společnosti, i když je let součástí zájezdu

Když letí cestující na dovolenou s cestovní kanceláří, má smlouvu o zájezdu s cestovní kanceláří, a naopak nemá uzavřenu smlouvu s leteckou společností. Člověk by se tedy mohl pozastavit nad tím, zda má takový klient právo na náhradu škody podle nařízení č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů.
Soudní dvůr Evropské unie ve svém nedávném rozsudku, dne 26. 3. 2020, C-215/18 Primera Air Scandinavia potvrdil, že neexistence smlouvy s dopravcem zákazníkovi nebrání domáhat se po letecké společnosti paušální náhrady škody způsobené například zpožděním letu.
Podle Soudního dvora je rozhodující, že dopravce uskutečnil daný let v zastoupení cestovní kanceláře, se kterou je cestující ve smluvním vztahu.
Soudní dvůr se dále zabýval otázkou soudní příslušnosti k podání žaloby proti letecké společnosti. Žalobu na náhradu škody proti letecké společnosti může poškozený cestující podat u soudu v místě odletu nebo v místě příletu. V obou těchto místech se totiž realizuje přeprava. Na žalobu se ale nepoužijí zvláštní pravidla pro určení příslušnosti ve věcech spotřebitelských smluv. To znamená, že cestující nemůže žalovat u soudu státu příslušného podle jeho bydliště, pokud zde také nezačíná nebo nekončí jeho let. Problematické by tak mohly být lety občanů České republiky realizované z Vídně nebo z Frankfurtu. V takovém případě by cestujícímu pomohlo už jedině to, že půjde o leteckou společnost se sídlem v České republice. Pokud by ovšem občan ČR letěl například se zmíněnou dánskou Primera Air Scandinavia z Frankfurtu do Keflavíku na Islandu, nezbylo by mu, než žalovat leteckou společnost v zahraničí.
Rozhodnutí je zajímavé pro Českou republiku, protože případ na pozadí se týká právě české občanky, která podala žalobu proti letecké společnosti Primera Air Scandinavia u Obvodního soudu pro Prahu 6.
Další články:
Jasper Brinkman
Jasper Brinkman
„Po ničivém požáru hotelu v Praze nás zastupovala advokátní kancelář Holubová advokáti pod vedením advokátky Kláry Dvořákové. Mezi poškozenými bylo hodně členů naší početné rodiny. Advokátka se skvěle orientovala ve složitých mezinárodních zákonech o pojištění i odškodnění a hájila naše práva.
Rád bych ocenil velké úsilí, které musela kancelář vynaložit, aby za mimořádně obtížných okolností dovedla náš případ k úspěšnému odškodnění.
“
Stewards, paní Eva
Stewards, paní Eva
„Návštěva u dcery v Londýně obrátila paní Evě život vzhůru nohama. Na přechod vkročila podle svých slov na zelenou, ale srazilo ji auto. Následovala dlouhá léčba. Ač je paní Eva velmi statečná, zlomeniny v oblasti pánve, s tím spojená omezení a bolestivost jí patrně zůstanou až do konce života. K tomu se přidává pravidelná bolest hlavy a poruchy soustředění.
Paní Eva se na nás obrátila prostřednictvím organizace, která jí přechodně pomáhala zvládat těžkou životní situaci. V té době byla bez prostředků, pouze na doplatcích do životního minima. Pomoct jsme jí mohli díky tomu, že se specializujeme na náhradu škody a zároveň máme kontakty na prověřené kolegy v zahraničí.
Na tomto případu jsme spolupracovali s britskou advokátní kanceláří Stewarts. Advokátky Klára Dvořáková a Rebecca Huxford pomohly paní Evě s dokumentací celého případu, s vysvětlením jejích možností i s tím, jaké jsou rozdíly mezi českým a britským systémem úhrady zdravotní péče nebo sociálních dávek.
V řádu pár měsíců se díky profesionální spolupráci mezi oběmi kancelářemi podařilo dosáhnout nabídky odškodnění od pojišťovny ve výši zhruba sedmi milionů korun. Toto vyrovnání klientka přijala, protože nechtěla věc podávat k soudu v Británii.
Klientce jsme následně pomohli i se souvisejícími daňovými otázkami, přičemž jsme oslovili poradenskou daňovou kancelář auditone, která zajistila i podání daňového přiznání, neboť náhrada ušlého příjmu podléhá dani, na rozdíl od většiny náhrad za újmu na zdraví.
Podle slov paní Evy pro ni zatím nikdo tolik neudělal.
To, že jsme mohli pomoct paní Evě, dává naší práci smysl a přináší nám velkou radost a jsme velmi rádi, že i díky našemu dlouholetému aktivnímu působení v mezinárodní profesní organizaci PEOPIL můžeme na takových případech spolupracovat.
“