Blog

Cykloobousměrky a modré zóny v Karlíně popáté zrušeny soudem

18. 2. 2021

Úřad Městké části Praha 8 se od roku 2016 snaží zrušit fungující cykloobousměrky v Karlíně "stůj co stůj". Štěpán Holub z Holubová advokáti pro spolek Auto*Mat a Tomáše Hnyka po úspěšném zrušení téměř identických opatření obecné povahy z roku 2017, 2018, 2019, 2020 včera uspěl u Městského soudu v Praze také s návrhem na zrušení opatření z ledna roku 2021. Přestože cílem spolku bylo pouze zrušení omezování cyklistů a chodců, zrušeny byly i tzv. modré zóny.

V roce 2012 byly v Karlíně zavedeny cykloobousměrky v rámci zóny 30. Tehdy šlo o revoluční počin v plánování městské dopravy. Celá koncepce je založena na tom, že chodce a cyklisty, kteří zabírají málo místa, není třeba při pohybu ve městě omezovat. Proto byla v jednosměrkách umožněna cyklistům jízda i v protisměru a kvůli bezpečnosti byla omezena rychlost na 30 km/h. Pouze automobilům, coby objemnějším dopravním prostředkům, je nutno obousměrnou průjezdnost v některých případech zakázat.

Jak vyplývá z mezinárodních studií, setkání cyklisty a automobilu v protisměru je přitom paradoxně bezpečnější než předjíždění cyklisty automobilem ve stejném směru, neboť v protisměru vyhýbání se kontrolují 4 oči, ve stejném směru pouze oči dvě.

V soudním sporech ale nejde jen o cykloopatření. Praha 8 nebyla doposud schopna vypořádat se ani s návrhy na zavedení krátkodobého zastavení pro dodávky kurýrních služeb, které z nedostatku místa jinak parkují často na chodnících a přechodech pro chodce "na blikačky" nebo s návrhy na zřízení parkování pro sdílená kola a koloběžky, o které chodci jinak zakopávají na chodnících. Nevyslyšeny zůstávají také žádosti o odstranění zábradlí uprostřed Karlínského náměstí, které brání vystupování z parkujícího auta na přilehlý chodník, anebo návrhy na přesunutí prakovacích míst zřízených na chodnících do vozovky.

Po zrušeném opatření obecné povahy z roku 2020 Praha 8 vydala další téměř identické opatření, tentokrát na dobu dvou měsíců. Dříve, než soud ale stihl o návrhu rozhodnout, bylo opatření nahrazeno lednovým opatřením z roku 2021, tentokrát na dobu jednoho roku. V tomto řízení se povedlo změnit žalobní návrh tak, že bylo nakonec rozhodováno o zrušení lednového opatření. Lednové opatření obecné povahy z roku 2021 Mětský soud zrušil dnes.

Městská část má nyní opět 90 dní na to, aby případně vydala nové opatření obecné povahy, kterým celkově upraví dopravu v Karlíně. Nezbývá než doufat, že tentokrát již Praha 8 připomínky občanů zohlední.